Tema: Tids- og arbeidspress

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Vi setter ikke av nok tid til å utføre de ulike arbeidsoppgavene. Det er spesielt utfordrende når det skjer noe uforutsett.
  • Det er vanskelig å påvirke arbeidsmengden, innholdet og tempoet i jobben vår fordi det stort sett styres av antall kunder.
  • Vi opplever tidspress når vi skal løse mange oppgaver samtidig.
  • Lederen vår er ofte fraværende og vet ikke at vi har det travelt.
  • Vi er ofte alene på jobb. Det kan oppleves som stressende i perioder med mange kunder i butikken eller ved mottak av varer.
  • I perioder er det stort arbeidspress i forbindelse med kampanjer og salg, eller når det er lange køer i kassaområdet, og kundene er utålmodige.
  • Vi rekker ikke å fylle på varer jevnlig og må derfor bruke mye tid på lageret for å finne varer til kundene, noe som skaper ekstra tidspress.
  • Vi er for få folk på jobb – vi løper fra det ene til det andre hele dagen og har sjelden tid til å ta matpause.
  • Vi har ikke mulighet til å kalle inn ekstra bemanning ved behov eller sykdom, og det blir noen ganger for stort arbeidspress på de som er på jobb.
  • Vi blir ofte stresset i arbeidet vårt. Det gjør oss mindre tålmodige og rause overfor hverandre, og det hender at det blir litt amper stemning.
  • Vi setter ikke av tid til å hjelpe, støtte og snakke med hverandre fordi det alltid er noe som må gjøres.
Velg nytt tema Legg til punkter