Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Jobbe med mennesker
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
- Det er positivt at vi som jobber sammen er forskjellige, men det kan også by på noen utfordringer, for eksempel med kommunikasjon og samarbeid.
- Selv om vi har en tøff dag, må vi være blide og tålmodige i møte med kunder.
- Det hender at kunder oppfører seg på en ubehagelig og uakseptabel måte, og vi kan oppleve vold, trusler, og butikktyveri.
- Det hender at vi blir utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet fra kunder, kollegaer eller andre.
- Noen ganger når vi er alene med kundene, kan det oppstå ubehagelige situasjoner der vi har behov for å tilkalle hjelp uten at det er mulig.
- Det kan oppstå krevende situasjoner i møte med kunder, og vi er usikre på hvordan vi skal håndtere det.
- Det hender at vi opplever samarbeidsproblemer, dårlig stemning og ubehagelige konflikter i kollegagruppa.
- Det hender at vi opplever konflikter om for eksempel ferieavvikling, arbeidstidsbestemmelser og HMS, fordi vi har for lite kunnskap om reglene.
- Vi blir målt på salgstall og gruer oss noen ganger til møter der tallene blir presentert. Dette kan skape usunn konkurranse og føre til konflikter mellom oss.
- Det kan være vanskelig å si ifra dersom vi opplever noe som ikke er greit.