Tema: Omstilling

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

Omstillingsprosesser

  • På arbeidsplassen vår skjer det stadig omorganiseringer og endringer som påvirker arbeidshverdagen vår.
  • Det hender at vi ikke gjennomfører risikovurderinger i forkant av endringer. Vi kan også bli bedre på å evaluere og lære av endringene i etterkant.
  • Vi får ikke alltid informasjon om kommende endringer, for eksempel innen organisering, arbeidstid, team, lederstruktur eller innføring av ny teknologi. Det hender at det går rykter om at nye endringer er rett rundt hjørnet.
  • Vi blir ikke involvert når det skal gjøres endringer som påvirker arbeidshverdagen vår. Vi har liten mulighet til å snakke om hva endringene betyr for oss, for eksempel fordi lederen vår ofte er fraværende eller lite tilgjengelig.

Jobbusikkerhet

  • Jobben vår føles usikker på grunn av økt konkurranse, anbudsrunder eller stadige endringer i arbeidsforholdene våre.

Endringer og arbeidsbelastning

  • Det har skjedd en endring i gruppen mennesker vi jobber med. For eksempel må vi oftere håndtere uregjerlige passasjerer som er nervøse, engstelige, beruset eller utagerende.
  • Det har vært mange endringer på jobb. Vi har for eksempel endret arbeidstidsordningene våre og hvor mange som er på jobb.
  • Budsjettkutt og mindre inntjening har ført til nedbemanning og færre muligheter for personalmøter, lagbygging, erfaringsdeling og lignende.
  • Vi får stadig nye roller å forholde oss til. På grunn av effektivisering har vi fått flere arbeidsoppgaver å løse innenfor den samme arbeidstida, samtidig som vi har strenge krav om rapportering. Dette kan føre til for høy arbeidsbelastning.

Opplæring

  • Når regelverket endrer seg, skjer ofte opplæringen elektronisk og gjennom selvstudier. Det kan føre til at vi tolker og praktiserer de samme reglene ulikt, og det kan bli en utfordring i det daglige arbeidet.
  • Vi tar i bruk teknologi, systemer og programmer som er nye for oss, og som gjør at vi må endre måten vi jobber på.
Velg nytt tema Legg til punkter