Tema: Tids- og arbeidspress

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Vi har ofte korte tidsfrister. For eksempel kan tida vi bruker på flere av arbeidsoppgavene våre, påvirke punktligheten i flytrafikken. Det kan være spesielt utfordrende for eksempel ved korte bakkestopp eller når det skjer noe uforutsett.
  • Det hender at vi ikke får gjort oppgavene våre på grunn av problemer med teknisk utstyr, utfordrende værforhold eller at andre aktører på flyplassen ikke leverer tjenester til avtalt tid. Vi kan bli forsinket, og det kan skape mer tids- og arbeidspress.
  • Når det blir for travelt, klarer vi ikke å gi den servicen vi ønsker å gi til kundene, og det hender at vi får ubehagelige kommentarer eller klager.
  • Selv om det er strenge krav til sikkerhet i luftfarten, opplever fortsatt noen av oss å ha det så travelt at det kan gå utover egen eller andres sikkerhet.
  • Stramme tidsfrister, for mange arbeidsoppgaver, for få folk på jobb eller uforutsette hendelser gjør at vi ikke har tid til å ta nok pauser i løpet av arbeidsdagen.
  • I perioder er det stort arbeidspress, for eksempel i ferier og høytider. Da er det ofte større trafikkvolum, flere reisende og økt bagasjemengde, og det er som regel flere vikarer og nyansatte på jobb.
  • Vi opplever stress som følge av at vi må bli fort ferdige med arbeidsoppgavene våre for at flyene skal holde rutetida og passasjerene komme fram til avtalt tid.
  • Arbeidsmengden, innholdet og tempoet i jobben vår styres ofte av rutetider, tidsfrister, prosedyrer, værforhold, mengden passasjerer og lignende. Ofte må vi forholde oss til faste rutiner for hvordan vi skal håndtere ting. Vi har ikke snakket nok om hvordan vi kan påvirke arbeidet vårt innenfor de rammene som er gitt.
Velg nytt tema Legg til punkter