Tema: Jobbe med mennesker

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

Kundeservice

  • Selv om vi har en tøff dag, må vi være blide og tålmodige i møte med reisende, kollegaer og andre mennesker vi treffer i jobben vår.

Uregjerlige passasjerer

  • Det hender at vi blir utsatt for vold, trusler eller utagerende atferd fra reisende. Personene kan noen ganger være fulle eller ruspåvirket.
  • Vi har ikke god nok opplæring i eller erfaring med å håndtere komplekse situasjoner i møte med reisende, for eksempel knyttet til rus og utagering.

Upassende oppførsel fra kollegaer eller ledere

  • Vi har ikke tydelige beskrivelser av hva upassende oppførsel fra ledere eller kollegaer er, for eksempel mobbing, erting, baksnakking og trakassering. Vi vet ikke hvilke tilfeller vi skal melde ifra om, eller hvordan vi skal melde ifra hvis vi eller noen rundt oss opplever upassende oppførsel.

Samarbeidsproblemer og konflikter

  • På vår arbeidsplass har vi ansatte fra ulike steder og kulturer, som snakker ulike språk. Dette kan være positivt, men det kan også føre til misforståelser.
  • Det hender at vi opplever samarbeidsproblemer, dårlig stemning og ubehagelige konflikter. Konfliktene kan for eksempel skyldes kultur- eller språkforskjeller, høy arbeidsbelastning, ulike holdninger til arbeidet vi skal utføre, at vi ikke forstår eller kjenner til hvilke regler og krav andre jobber etter, eller at vi tolker felles regelverk forskjellig.

Kollegafellesskap og støtte

  • Noen av oss jobber alene, møter sjelden kollegaer fra eget selskap eller jobber ofte med forskjellige kollegaer fra gang til gang. Det kan til tider bli ensomt.
  • For noen av oss kan det være vanskelig å be kollegaer eller lederen vår om hjelp og støtte i arbeidet. Det kan også være vanskelig å få den hjelpen og støtten vi trenger.
  • Vi kan bli usikre på hvordan vi skal håndtere bekymringer for kollegaer. Det kan for eksempel hende at vi har bekymringer rundt bruk av alkohol, sikkerhet, trivsel eller annet.
Velg nytt tema Legg til punkter