Tema: Organisering av arbeidet

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

Møteplasser og medvirkning

  • Det kan være utfordrende å samle alle de ansatte eller sette av nok tid til å dele informasjon, diskutere utfordringer i arbeidet og finne gode løsninger sammen.
  • For noen av oss er arbeidet organisert slik at vi sjelden treffer mange andre kollegaer eller lederen vår. Det hender at vi opplever lite tilhørighet til egen bedrift, eller at vi opplever at vi ikke blir tatt godt nok vare på.
  • Hos oss er det i stor grad bestemt hvordan jobben skal gjøres. Noen kan oppleve at det er lite rom for å utvikle seg, eller at det er få muligheter til å påvirke hvordan jobben skal gjøres, eller i hvilket tempo.

Støtte og anerkjennelse

  • Noen av oss treffer sjelden den nærmeste lederen vår. Det hender også at lederen har for mye å gjøre. Dette kan føre til at vi ikke alltid har mulighet til å få støtte, hjelp og nødvendige avklaringer i arbeidet når vi trenger det.
  • Vi står på i jobben vår og har mye ansvar, men vi får ikke alltid tilstrekkelig anerkjennelse for innsatsen eller tilbakemelding på arbeidet vårt.

Uforutsigbarhet

  • Arbeidsdagen vår kan være uforutsigbar, for eksempel på grunn av sykefravær, forsinkelser, utfordrende værforhold, krevende situasjoner med passasjerer eller kunder eller andre uforutsette hendelser. Det kan være vanskelig å ta høyde for disse tingene når vi planlegger arbeidet.

Krav og forventninger

  • Vi føler oss ofte dratt i ulike retninger. Vi har ofte stor arbeidsmengde og høye krav til effektivitet, samtidig som vi har et stort ansvar i jobben vår. Det hender at andre forventer mer av oss enn det vi har mulighet til å gi, eller at vi føler på at vi aldri får gjort ting godt nok.
  • Noen ganger må vi gjøre ting som vi mener burde vært annerledes. Det kan for eksempel være at vi ikke har nok ressurser til å gjøre oppgavene slik vi ønsker, eller at selskapet har satt føringer for hvordan ting skal gjøres, uten at vi forstår hvorfor det skal gjøres slik.

Rettferdig og støttende ledelse

  • Noen av oss kan oppleve at ledelsen ikke behandler de ansatte rettferdig. Dette kan for eksempel handle om at ulike lokasjoner behandles forskjellig, at arbeidsbelastningen er skjevt fordelt, at vi ikke får tilstrekkelig med informasjon, eller at noen har høyere bemanning enn andre.

Opplæring

  • Opplæring får mye oppmerksomhet hos oss, og vi har gode rutiner for dette. Likevel kan vi oppleve at vi gjør arbeidsoppgaver uten at vi har fått nok opplæring og øvelse. Noen av oss kan også oppleve at opplæringen vi får, ikke gir oss den kunnskapen og tryggheten som er nødvendig for å håndtere de komplekse arbeidssituasjonene vi står i.
  • Mangel på nødvendig opplæring i jobben kan føre til uheldige belastninger på egen kropp, uønskede hendelser og i ytterste konsekvens nestenulykker eller ulykker. Vi kan kjenne på at vi er redde for å gjøre feil som kan sette egen eller andres sikkerhet i fare.

Planlegging og gjennomføring av arbeidet

  • Vi er ikke tilstrekkelig involvert når arbeidet vårt skal planlegges, og vi får derfor ikke delt hvilke praktiske behov vi mener er viktige å tenke på.
  • Det hender at vernetjenesten og andre med fagkompetanse innen arbeidsmiljø ikke blir tilstrekkelig involvert når vi planlegger arbeidet. Det kan for eksempel skyldes manglende kunnskap om hva de ulike rollene skal og kan brukes til.
  • Det hender at vi står i krevende situasjoner som vi må håndtere alene. Det kan for eksempel dreie seg om møter med uregjerlige passasjerer eller kunder, håndtering av bagasje eller gjennomføring av teknisk vedlikehold. Vi kan bli usikre på hva vi skal gjøre i slike situasjoner.
  • Arbeidet vårt er organisert på en måte som gjør det vanskelig å ta pauser, spise mat og gå på toalettet.
  • Det kan være vanskelig å være borte fra jobb på grunn av sykdom eller lignende, for eksempel fordi vi føler et ansvar overfor kollegaene våre. Det kan også være utfordrende å vite når man er «syk nok».

Avvik, uønskede hendelser og bekymringsmeldinger

  • Av og til kan det være vanskelig å ta opp problemer eller si ifra om ting som vi ikke synes er greit, og som ikke nødvendigvis handler om sikkerhet. Det hender også at vi ikke rapporterer det vi skal, for eksempel fordi vi er slitne, ikke anser det som alvorlig nok eller tenker at det ikke har noen hensikt å gjøre det.

Vernetjeneste

  • Vi har verneombud og en vernetjeneste som er satt i system. Vi kunne brukt vernetjenesten enda mer for å sikre at de ansatte medvirker i utviklingen av arbeidsmiljøet, og at de får sagt ifra om forhold som det er viktig å ta tak i.
  • Verneombudsordningen kunne fungert enda bedre på vår arbeidsplass. Det kan for eksempel handle om at verneombudene ikke har fått tilstrekkelig opplæring, eller at det ikke settes av tid til verneombudsarbeid. Det kan også handle om at de ansatte ikke vet hva de kan bruke verneombudet til, eller at vi ikke har godt nok samarbeid mellom verneombud og ledelse.

Forebygging

  • Vi vet for lite om hvilke forhold ved arbeidet vårt som kan gi muskel- og skjelettplager og psykiske plager, og hva vi kan gjøre for å unngå det.
  • Nødvendig fokus på for eksempel sikkerhet, inntjening og effektivitet i bransjen kan føre til at vi ikke er bevisste nok på andre faktorer i arbeidsmiljøet som kan gi helseplager på lang sikt, som for eksempel underskudd på søvn og hvile, lange reiser uten pause, nattarbeid, tidspress og uheldige arbeidsstillinger over lang tid.
Velg nytt tema Legg til punkter