Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Omstilling
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
Hvordan lykkes med endringer
- På vår arbeidsplass gjennomføres det stadig omorganiseringer og endringer som påvirker arbeidshverdagen vår.
- Vi gjør ofte risikovurderinger i forkant av endringene, men vi er ikke gode nok til å evaluere og lære av hvordan endringen har gått, i etterkant.
- Vi får ikke informasjon om kommende endringer, og hva de vil bety for oss, før de skjer. De kan derfor komme brått på, og uten at vi har fått mulighet til å gi innspill eller medvirke.
- Vi har liten mulighet til å snakke om endringer i arbeidet og hva de betyr for oss. Det kan være fordi lederen vår er fraværende eller opptatt, fordi hen ikke pleier å involvere oss i endringer, eller fordi lederen får like lite informasjon som vi gjør.
Omorganisering
- Vi skal få nye eiere eller slås sammen med et annet konsern, men vi får lite informasjon om hva det vil bety for jobben vår.
- Endringer gjør at vi mister oversikt over for eksempel hvem som har beslutningsmyndighet, hvem som har ansvaret for hvilke oppgaver, hvordan vi skal utføre oppgavene våre, og hvordan de skal følges opp.
- Etter omorganiseringen har vi blitt flyttet eller delt inn i nye avdelinger, eller endret måten vi jobber på, uten at vi har fått mulighet til å komme med innspill eller si hva vi mener.
Usikkerhet og endringstretthet
- Mange føler seg utrygge på grunn av stadige endringer, eller de er redde for å miste jobben. Det kan føre til at folk ikke tør å si ifra om ugreie forhold.
- Vi har vært gjennom mange runder med nedbemanning. Det har skapt en del uro og usikkerhet blant de ansatte.
- Vi kan oppleve at hyppige endringer påvirker jobbengasjementet og tilhørigheten til arbeidsplassen. Vi har ikke snakket om hva dette har å si for arbeidsmiljøet.
Opplæring
- Vi har fått nye arbeidsoppgaver eller endret måten vi jobber på, uten at vi har fått opplæring i hvordan vi skal gjøre oppgavene.
- Vi tar i bruk teknologi, systemer og programmer som er nye for oss, og som gjør at vi må endre måten vi jobber på. Vi får ikke tilstrekkelig opplæring i forkant av endringene, eller mulighet til å gi innspill før det nye blir innført.
Økte krav i arbeidet
- Vi har fått flere arbeidsoppgaver å løse eller flere kunder å betjene innenfor den samme arbeidstida. Noen av oppgavene eller kundesamtalene har også blitt mer krevende enn før, og tar derfor lengre tid.