Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Jobbe med mennesker
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
Samarbeid og konflikter
- Det hender at vi opplever samarbeidsproblemer, dårlig stemning og ubehagelige konflikter blant oss som jobber her.
- Det hender at vi føler oss urettferdig behandlet, og det kan føre til konflikter eller misnøye. Det kan for eksempel handle om endringer i arbeidsoppgaver, at vi har ulik lønn eller forskjellige bonusordninger, eller at spennende prosjekter og viktige oppgaver fordeles ujevnt.
- Det hender at konflikter som handler om sak, går over til å dreie seg om person, fordi det ikke blir tatt tak i tidlig nok, eller fordi vi ikke vet hvordan vi skal håndtere konflikten.
Utfordrende situasjoner i møte med kunder
- Vi har et stort ansvar i jobben vår, og det hender at vi er bekymret for om vi har gjort alvorlige feil som for eksempel kan få økonomiske konsekvenser for kunder eller arbeidsgiveren vår.
- Vi opplever at kunder betror seg til oss. Det kan være krevende, og det hender at vi er usikre på hva vi skal svare.
- Selv om vi har en tøff dag, må vi være serviceinnstilte og tålmodige når vi snakker med kunder og andre mennesker vi treffer i jobben vår.
- Det hender at vi må si nei til kunder som ønsker lån, forsikring eller lignende. Det kan være tøft. Noen kunder reagerer med å bli sinte og ufine, og noen kan til og med true med å ta sitt eget liv.
- Det kan oppstå krevende og ubehagelige situasjoner med kundene. Det kan for eksempel skje hvis en kunde er misfornøyd med prisen vi har tilbudt, eller jobben vi har gjort, og vi er usikre på hvordan vi skal håndtere situasjonen. Noen ganger blir vi truet, mistenkeliggjort eller snakket til på en ufin måte.
- Kundene følger med på oss og jobben vi gjør, og de stiller høye krav til oss. Det hender at vi får kritikk og negativ omtale, også i media.
Upassende oppførsel
- Det hender at vi får ubehagelige kommentarer som går på kropp og utseende eller uønskede seksuelle tilnærmelser fra andre.
- Det hender at noen blir dårlig behandlet av andre, for eksempel snakket til på en ufin måte, ertet eller gjort narr av.
- Vi har ikke snakket sammen om hva upassende oppførsel på arbeidsplassen er, for eksempel hva vi legger i mobbing, uønsket seksuell oppmerksomhet eller trakassering. Vi vet ikke hvordan vi skal melde ifra dersom vi eller noen rundt oss opplever upassende oppførsel.
Sosial støtte og kollegafellesskap
- Vi er bekymret for at noen kollegaer har problemer med rusmiddelbruk eller at de spiller for mye. Noen av oss har også opplevd at medarbeidere har vært påvirket av rusmidler på jobb eller ikke har sovet nok fordi de har spilt hele natta.
- Vi har mange gode kollegaer, men bruk av hjemmekontor gjør at vi har mindre sosial kontakt med hverandre. Terskelen for å ta kontakt blir gjerne høyere når vi sitter på hjemmekontor, og innimellom kan vi føle oss ensomme i arbeidshverdagen.
- Selv om vi sitter sammen i kontorlandskapet, er vi som regel alene om arbeidsoppgavene våre og i samtaler med kunder. Det kan være vanskelig å få støtte og hjelp når vi trenger det, og det hender at vi føler oss alene.