Tema: Organisering av arbeidet

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

Møteplasser og medvirkning

  • Når vi møtes, er det ikke alltid vi setter av nok tid til å snakke om arbeidsmiljøet vårt eller diskutere utfordringer og hva vi bør ta tak i. Det kan føre til at de ansatte ikke får medvirke nok i utviklingen av sitt eget arbeidsmiljø.
  • Flere av oss gjør de samme arbeidsoppgavene hver dag. Vi kan oppleve at vi har lite fleksibilitet og mulighet til å påvirke hvordan oppgavene skal gjøres. Vi har ikke snakket nok om hvordan vi kan få mulighet til å påvirke.

Støtte og anerkjennelse

  • Det hender at vi opplever å få lite støtte fra lederen vår. Det kan for eksempel skyldes at lederen er travel, lite tilgjengelig eller ny i jobben. Det kan føre til at vi ikke får nødvendige avklaringer, eller hjelp når vi trenger det.
  • Vi står på i jobben vår, men får ikke alltid tilstrekkelig anerkjennelse for innsatsen.

Krav og forventninger

  • Vi kan oppleve å bli møtt med høye krav og forventninger fra ledere, kollegaer eller kunder. Det hender for eksempel at andre forventer mer av oss enn vi kan gi, at vi føler at vi aldri gjør ting godt nok, eller at vi ikke har ressurser nok til å løse arbeidsoppgavene våre på en god måte.
  • Noen ganger må vi gjøre ting som vi mener burde vært gjort annerledes. Det kan for eksempel være å forsøke å få kundene til å kjøpe mer, å gi kundene mindre hjelp enn vi ønsker, eller at vi må gjøre arbeidsoppgavene på en annen måte enn vi ønsker.
  • Det kan være vanskelig å være borte fra jobb på grunn av sykdom eller lignende. Det kan for eksempel være fordi vi føler ansvar for å følge opp kundene, fordi vi har tidsfrister som må overholdes, eller fordi vi sitter på kompetanse som ingen andre har.

Fordeling av oppgaver

  • Vi har til tider en ujevn fordeling av oppgaver. Vi kan for eksempel oppleve at lederen ikke har fordelt oppgavene rettferdig, at noen får delta i mer spennende prosjekter enn andre, eller at oppgavene blir ujevnt fordelt når det er travelt.

Opplæring

  • Det hender at vi gjør arbeidsoppgaver uten at vi har fått nok opplæring.
  • Hos oss er det mange unge arbeidstakere og/eller mange nyansatte. De får ikke alltid god nok oppfølging. Det kan for eksempel handle om at de ikke får tilstrekkelig opplæring, nødvendig veiledning eller nok støtte fra leder og kollegaer.
  • Vi bytter ofte ledere. Det hender at lederne mangler erfaring, kompetanse og tilstrekkelig opplæring om arbeidsmiljøarbeid og oppfølging av ansatte.

Registrere av avvik og hendelser

  • Vi har et system for å komme med forbedringsforslag og melde ifra om avvik og uønskede hendelser, men vi bruker det for lite eller først når ting har blitt alvorlig. Det kan for eksempel skyldes at vi ikke er sikre på hva vi skal melde fra om, at det er vanskelig å si ifra om ting som ikke er greit, at vi ikke har tid til å gjøre det, eller at vi er usikre på hvordan meldingene blir fulgt opp.

Verneombud

  • Verneombudene blir ikke inkludert i arbeidsmiljøarbeidet tidlig nok og/eller på en systematisk måte.
  • Verneombudsordningen fungerer ikke på vår arbeidsplass, for eksempel fordi verneombudet ikke har fått lovpålagt opplæring eller ikke har tid til verneombudsarbeid, eller fordi vi ikke vet hvordan vi skal bruke verneombudet.

Hjemmekontor

  • Vi har mulighet til å jobbe hjemmefra noen dager i uka. Vi har ikke snakket om hvilke muligheter eller utfordringer dette kan by på, for eksempel når det kommer til digitale samarbeidsarenaer, lederstøtte, kollegastøtte, samarbeid, informasjonsutveksling og utvisket skille mellom hjem og jobb.
Velg nytt tema Legg til punkter