Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Om Arbeidsmiljøhjelpen
Forbedring av arbeidsmiljø er en systematisk og kontinuerlig prosess. Arbeidsmiljøhjelpen er et verktøy som kan brukes i dette arbeidet.
Hva er Arbeidsmiljøhjelpen?
Arbeidsmiljøhjelpen er et gratis, bransjetilpasset verktøy. Det kan brukes av leder, verneombud, tillitsvalgte og ansatte når dere samarbeider om å jobbe med arbeidsmiljøet.
Arbeidsmiljøhjelpen handler om det organisatoriske, psykososiale og ergonomiske arbeidsmiljøet. Dette er områder vi vet at mange virksomheter syns det er vanskelig å jobbe godt med.
Verktøyet omfatter seks temaer. De gir bransjespesifikke, konkrete eksempler på hvordan arbeidsmiljøfaktorer innenfor disse områende kan se ut hos dere. Verktøyet gir også tips til forbedringsområder dere kan jobbe videre med.
Arbeidsmiljøhjelpen er først og fremst laget for små og mellomstore virksomheter, men kan også brukes av avdelinger eller seksjoner i større virksomheter.
Hvert år utvides Arbeidsmiljøhjelpen med 4–6 nye bransjer.
Arbeidsmiljøhjelpen er laget av Arbeidstilsynet i samarbeid med virksomheter, bransjeorganisasjoner og andre fagressurser i de ulike bransjene.
Informasjon som du legger inn i Arbeidsmiljøhjelpen, blir lagret i en database, slik at du skal kunne gjenfinne sin handlingsplan og jobbe videre med den på et senere tidspunkt.
Når du oppretter handlingsplan, får du spørsmål om å oppgi en e-postadresse. Denne e-postadressen blir brukt til å sende deg lenke til handlingsplanen. Du kan også dele lenken med andre i virksomheten din.
Har du lagt inn en handlingsplan, og ønsker å slette den, kan du gi oss beskjed om dette på e-post til internett@arbeidstilsynet.no. Vi må i så fall ha beskjed om hvilken e-postadresse som ble registrert, for å finne ut hvilken arbeidsplan vi skal slette.
Nei, Arbeidstilsynet har ikke tilgang til det dere skriver inn i verktøyet.
Nei. Det er frivillig å bruke Arbeidsmiljøhjelpen.
Ja. Dere kan få tilsyn selv om dere har brukt veiledning fra Arbeidstilsynet, inkludert Arbeidsmiljøhjelpen.
Nei, Arbeidsmiljøhjelpen er ikke et risikovurderingsverktøy. Målet med Arbeidsmiljøhjelpen er å hjelpe dere å komme i gang med å snakke om noen viktige tema, og å gi dere hjelp til medvirkning og samarbeid om arbeidsmiljøet.
Dette danner et godt grunnlag for videre systematisk HMS-arbeid, og kan brukes når dere jobber med arbeidsmiljø, blant annet når dere kartlegger og vurderer risiko i eget arbeidsmiljø.
Nei, handlingsplanen fra Arbeidsmiljøhjelpen alene er ikke god nok dokumentasjon i det lovpålagte arbeidet med helse- miljø- og sikkerhet.
I dette verktøyet har vi valgt å sette søkelyset på de tre arbeidsmiljøområdene som i størst grad påvirker sykefravær, grunnet muskel- skjelett og psykiske plager. Disse er organisatorisk, psykososialt og ergonomisk arbeidsmiljø. Derfor er ikke kjemisk, biologisk og fysisk arbeidsmiljø en del av dette verktøyet.
Har du spørsmål om arbeidsmiljø? Ta kontakt med Arbeidstilsynets svartjeneste på telefon eller chat (arbeidstilsynet.no).
Har du spørsmål eller tilbakemeldinger om Arbeidsmiljøhjelpen? Ta kontakt med Arbeidstilsynet på internett@arbeidstilsynet.no. Vi setter pris på innspill og forslag som gjør verktøyet bedre.