Tema: Tids- og arbeidspress

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Vi rekker ofte ikke å gjøre alle oppgavene vi skal i løpet av dagen, og det hender at vi må prioritere bort viktige oppgaver eller utsette frister.
  • I perioder er det stort arbeidspress i forbindelse med vurderinger, innleveringer og retting.
  • Det hender at vi ikke får gjort oppgavene våre på grunn av problemer med IT-utstyr og annet teknisk utstyr.
  • Vi jobber ofte utover planlagt arbeidstid, enten på jobb eller hjemme, fordi vi har for mye å gjøre i tillegg til undervisningen.
  • Vi er for få folk på jobb – vi løper fra det ene til det andre hele dagen og har sjelden tid til å ta matpause.
  • Vi har ofte kort tid til å komme til og fra, og til forberedelser mellom timer.
  • Når vi er stresset, kan vi bli redde for å gjøre feil i jobben vår, som for eksempel å være litt for skarp mot elevene eller håndtere en situasjon på en uhensiktsmessig måte.
  • Når vi er stresset, kan vi bli redde for å gjøre feil i jobben vår. Det kan få særlig store konsekvenser når vi eller elevene bruker utstyr som kan medføre skade.
  • Vi opplever tidspress når vi skal følge opp mange elever på en gang.
  • Vi føler at vi ikke strekker til når vi får for liten tid til hver enkelt elev.
  • Vi har ikke mulighet til å kalle inn ekstra bemanning ved behov eller sykdom, og det blir noen ganger for stort arbeidspress på de som er på jobb.
  • Vi blir ofte stresset i arbeidet vårt. Det gjør oss mindre tålmodige og rause overfor hverandre, og det hender at det blir litt amper stemning.
  • Vi setter ikke av tid til å hjelpe, støtte og snakke med hverandre fordi det alltid er noe som må gjøres.
Velg nytt tema Legg til punkter