Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Arbeidstid
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
- Vi jobber ofte lange dager, i helger, på ettermiddager og kvelder, men har ikke snakket om hvordan dette påvirker helsa og det sosiale livet vårt.
- Vi har ofte lange arbeidsuker. Det kan være belastende selv om vi har lengre friperioder i skoleferiene.
- Arbeidsplanene våre tar ikke hensyn til praktiske behov, som tid til å forflytte oss mellom klasserom, forberede oss til timer eller ta små pauser.
- Tillitsvalgte, verneombud og ansatte deltar ikke når arbeidsplanene utarbeides.
- Arbeidstiden vår stemmer ikke alltid overens med det som er beskrevet i arbeidsavtalen vår.
- Det hender at vi har møter og andre aktiviteter på ettermiddager eller kveldstid, som for eksempel foreldresamtaler, skolearrangementer, kurs eller faglig oppdatering.
- Det hender at vi jobber mer enn vi skal. For eksempel får vi ofte henvendelser fra foresatte utenfor arbeidstiden, som vi må svare på og følge opp.
- Vi må ofte jobbe lange dager, på kvelden og i helger, for å rette oppgaver, følge opp elever, forberede oss til neste skoledag eller holde oss faglig oppdatert.