Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Organisering av arbeidet
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
- Vi setter ikke av nok tid til deling av informasjon og til å diskutere aktuelle problemstillinger i arbeidsmiljøet vårt.
- Læreryrket innebærer mange roller som kan være utfordrende å sjonglere og avgrense.
- Vi føler oss ofte dratt i ulike retninger. Det hender for eksempel at elever og foresatte ønsker mer av oss enn vi har mulighet til å gi.
- Det hender at vi glemmer å ta hensyn til oss selv og eget arbeidsmiljø når vi planlegger og gjennomfører arbeidet, fordi vi tenker mest på hensynet til elevene.
- Arbeidsdagen vår kan være uforutsigbar, særlig på grunn av uforutsett sykefravær blant personalet og hendelser knyttet til elever. Det hender at vi ikke planlegger godt nok til at vi kan jobbe effektivt.
- Det hender at vi er alene, eller for få voksne, i situasjoner med elever.
- Mangel på nødvendig informasjon og opplæring i arbeidsoppgaver kan føre til usikkerhet og uønskede hendelser.
- Det hender at lederen vår er travel eller lite tilgjengelig. Vi har liten mulighet til å få støtte og nødvendige avklaringer i arbeidet.
- Vi står på i jobben vår, men får ikke alltid tilstrekkelig anerkjennelse for innsatsen.
- Oppgavene blir ikke alltid jevnt fordelt på de ansatte, og det kan skape frustrasjon. Det gjelder for eksempel undervisning, dokumentasjonsplikt, møtevirksomhet, skole-hjem-samarbeid og tverrfaglig samarbeid om elever.
- Vi samarbeider ikke med kollegaer om å lage undervisningsopplegg eller utføre andre oppgaver.