Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Omstilling
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
- Stadige endringer gjør at vi ikke prioriterer å jobbe med arbeidsmiljøet vårt.
- Vi blir ikke involvert når det skal gjøres endringer som kan påvirke arbeidsmiljøet vårt.
- Mange føler seg utrygge på grunn av stadige endringer, for eksempel nye læreplaner, som kan føre til endringer i måten vi jobber på.
- Det er uklart for oss hvorfor endringene skal gjennomføres.
- Vi får ikke informasjon om forestående endringer og det hender at det går rykter om at nye endringer er rett rundt hjørnet.
- Kutt i budsjettene har ført til nedbemanning og mindre ressurser til undervisning og viktige støttefunksjoner. Det har skapt en del uro og usikkerhet blant de ansatte.
- Skoler, trinn, klasser eller avdelinger har blitt slått sammen under en felles ledelse. Dette gjør at lederen har for mange ansatte å ha ansvar for og blir mye fraværende.
- Vi har blitt slått sammen med an annen skole eller avdeling. Det er utfordrende at ansatte som kommer fra ulike skoler eller avdelinger har forskjellig oppfatning om hvordan ting bør være eller gjøres.
- Endringer gjør at vi er usikre på hvem som har ansvar for hva, og hvordan vi skal utføre oppgavene.
- Vi vet ofte ikke hvilke fag og timer vi skal ha fra år til år. Det kan skape usikkerhet og stress.
- Vi opplever større krav til å dokumentere det vi gjør.
- Innføring av nye datasystemer, digitale læringsplattformer og fjernundervisning er en del av hverdagen vår. Det kan føre med seg en del utfordringer.
- Vi tar i bruk teknologi som er ny for oss, og som gjør at vi må endre måten vi jobber på.