Tema: Jobbe med mennesker

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Det er positivt at vi som jobber sammen er forskjellige, men det kan også by på noen utfordringer, for eksempel med kommunikasjon og samarbeid.
  • Vi forholder oss ofte til andres følelser og opplevelser, og må gi mye av oss selv.
  • Selv om vi har en tøff dag, må vi være blide og tålmodige i møte med elever.
  • Vi må holde hodet kaldt og gi uttrykk for at vi har kontroll, selv om situasjonen oppleves som kaotisk og dramatisk.
  • Det hender at vi opplever uønsket atferd fra elevene, som for eksempel utagering, vold, trusler, seksualisert språk og uthenging på sosiale medier.
  • Noen ganger når vi jobber alene med elevene, kan det oppstå ubehagelige situasjoner der vi har behov for å tilkalle hjelp uten at det er mulig.
  • Foresatte følger med og stiller store krav til oss og jobben vi gjør. Det hender at vi får kritikk.
  • Det hender at vi opplever samarbeidsproblemer, dårlig stemning og ubehagelige konflikter i kollegagruppa.
  • Det kan være vanskelig å si ifra dersom vi opplever noe som ikke er greit.
  • Det hender at vi er usikre på om vi har handlet riktig overfor en elev.
Velg nytt tema Legg til punkter