Tema: Organisering av arbeidet

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Vi setter ikke av nok tid til deling av informasjon og til å diskutere aktuelle problemstillinger i arbeidsmiljøet vårt.
  • Læreryrket innebærer mange roller som kan være utfordrende å sjonglere og avgrense.
  • Vi føler oss ofte dratt i ulike retninger. Det hender for eksempel at elever og foresatte ønsker mer av oss enn vi har mulighet til å gi.
  • Det hender at vi glemmer å ta hensyn til oss selv og eget arbeidsmiljø når vi planlegger og gjennomfører arbeidet, fordi vi tenker mest på hensynet til elevene.
  • Arbeidsdagen vår kan være uforutsigbar, særlig på grunn av uforutsett sykefravær blant personalet og hendelser knyttet til elever. Det hender at vi ikke planlegger godt nok til at vi kan jobbe effektivt.
  • Det hender at lederen vår er travel eller lite tilgjengelig. Vi har liten mulighet til å få støtte og nødvendige avklaringer i arbeidet.
  • Det hender at vi må avlyse planlagt undervisning, møter eller turer fordi vi er for få på jobb.
  • Noen ganger er vi alene med ansvaret for flere elever enn normen tilsier, eller for få voksne i andre situasjoner med elever.
  • Det hender at vi må undervise i fag vi ikke har undervisningskompetanse eller erfaring i.
  • Mangel på nødvendig informasjon og opplæring i arbeidsoppgaver kan føre til usikkerhet og uønskede hendelser.
  • SFO og skolen har ulik arbeidstid, som gjør at det kan være vanskelig å gi beskjeder og nødvendig informasjon til kollegaer.
  • Vi står på i jobben vår, men får ikke alltid tilstrekkelig anerkjennelse for innsatsen.
  • Oppgavene blir ikke alltid jevnt fordelt på de ansatte, og det kan skape frustrasjon. Det gjelder for eksempel undervisning, dokumentasjonsplikt, møtevirksomhet, skole-hjem-samarbeid og tverrfaglig samarbeid om elever.
Velg nytt tema Legg til punkter