Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Tids- og arbeidspress
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
- Det er vanskelig å påvirke innholdet og tempoet i jobben vår fordi det stort sett styres av pasientenes behov.
- Vi løper fra det ene til det andre hele dagen, og har sjelden tid til å ta matpause.
- Vi er redde for å gjøre feil i jobben vår – for eksempel gi feil medisin –fordi vi er stresset.
- Vi føler at kvaliteten på arbeidet vårt ikke er god nok fordi vi får for liten tid til hver enkelt pasient.
- Det hender det blir litt amper stemning i arbeidsmiljøet fordi stresset gjør oss mindre tålmodige og mindre rause overfor hverandre.
- Vi ber ikke om hjelp med oppgaver fordi vi vet at de andre har det like travelt som oss.
- Ofte har vi ikke tid til å lese rapporter eller informere hverandre fordi vi må prioritere pasientene.
- Det hender vi ikke får deltatt på obligatoriske kurs fordi det er for travelt på avdelingen.
- Vi er for få folk på jobb og opplever det som belastende.
- Vi setter ikke av tid til å snakke med og støtte hverandre fordi det hele tiden er noe som må gjøres.
- Konsultasjoner tar lengre tid enn planlagt, noe som fører til at det blir køer og forsinkelser.
- Vi må gjøre oppfølgingen av pasientkonsultasjoner i etterkant, enten på kveld, helg eller fritid.