Tema: Omstilling

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Stadige endringer gjør at vi ikke prioriterer å jobbe med arbeidsmiljøet vårt.
  • Vi får ikke informasjon om forestående endringer og det hender at det går rykter om at nye endringer er rett rundt hjørnet.
  • Vi blir ikke involvert når det skal gjøres endringer som kan påvirke arbeidsmiljøet vårt.
  • Vi flyttes mellom avdelinger ettersom avdelinger legges ned og nye opprettes.
  • Avdelinger har blitt slått sammen under en felles ledelse. Dette gjør at lederen har for mange ansatte å ha ansvar for og blir mye fraværende.
  • Vi har blitt slått sammen til en ny avdeling. Det er utfordrende at ansatte som kommer fra ulike avdelinger har forskjellig oppfatning om hvordan ting bør være eller gjøres.
  • Endringer i avdelingen gjør at vi er usikre på hvem som har ansvar for hva, og hvordan vi skal utføre oppgavene.
  • Det er misnøye i avdelingen fordi vi har innført nye måter å jobbe på.
  • På grunn av effektivisering har vi fått flere og flere arbeidsoppgaver å løse innenfor den samme arbeidstida.
  • Vi opplever større krav til skriftlig rapportering enn før.
  • Vi tar i bruk teknologi som er ny for oss, og som gjør at vi må endre måten vi jobber på.
  • Endringer gjør at vi trenger mer kompetanse, men vi får ikke tilstrekkelig opplæring.
Velg nytt tema Legg til punkter