Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Organisering av arbeidet
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
Prioriteringer i arbeidsmiljøarbeidet
- Vi setter ikke av nok tid til å dele informasjon, diskutere utfordringer i arbeidet vårt og finne gode løsninger sammen. Det kan føre til at vi ikke får mulighet til å påvirke vårt eget arbeid.
- Når vi møtes, er det ikke alltid vi bruker tida godt nok. Det kan for eksempel hende at vi ikke snakker om det vi burde snakket om, at det ikke er nok framdrift i møtene, eller at vi ikke har god nok møteledelse.
- Fokus på risiko for akutt skade og ulykke overskygger faktorer i arbeidsmiljøet som kan gi helseskade på lang sikt, som for eksempel underskudd på søvn og hvile, ugunstige arbeidsstillinger og motstridende krav.
Støtte og anerkjennelse
- Det hender at lederen vår er travel eller lite tilgjengelig, og vi har ikke alltid mulighet til å få støtte, hjelp og nødvendige avklaringer i arbeidet.
- Vi står på i jobben vår, men får ikke alltid tilstrekkelig anerkjennelse for innsatsen.
Planlegging og gjennomføring av arbeidet
- Det hender at vi får oppgaver som er vanskelige å utføre fordi vi for eksempel mangler utstyr eller ikke har planlagt godt nok. Noen ganger kan det hende at rederiets landorganisasjon og mannskapet om bord ikke har samarbeidet godt nok, at det er manglede kommunikasjon, eller at det er vanskelig å få oversikt på grunn av at vi bruker flere systemer.
- Vernetjenesten og andre med fagkompetanse innen arbeidsmiljø blir ikke involvert når vi planlegger arbeidet. Det kan for eksempel skyldes manglende kunnskap om hva de ulike rollene kan brukes til.
- Det hender at vi er alene i situasjoner der vi burde vært flere. Det kan påvirke både arbeidsutførelsen og sikkerheten.
- Vi har lite variasjon og rullering i oppgavene våre, og må ofte gjøre samme type oppgaver gjennom hele eller store deler av arbeidsdagen. Det gir liten mulighet til å lære noe nytt, og det hender at vi opplever arbeidet som ensformig.
- Det hender at liv og helse settes i fare når vi gjør feil som skyldes organisatoriske forhold, som for eksempel at vi har manglende opplæring, høy arbeidsmengde og dårlig vedlikehold av systemer og utstyr.
Krav og forventninger
- Vi føler oss ofte dratt i ulike retninger. Det hender for eksempel at vi blir satt til å utføre flere viktige oppgaver samtidig, eller at andre forventer mer av oss enn det vi har mulighet til å gi.
- Det kan være vanskelig å gjøre jobben vår effektivt samtidig som at vi ivaretar vår egen og andres helse og sikkerhet.
Kunnskap, kompetanse og opplæring
- Vi har for lite kunnskap om hvilke arbeidsmiljøutfordringer som er knyttet til våre arbeidsoppgaver, og hva vi kan gjøre for å unngå helseplager.
- Det hender at vi gjør arbeidsoppgaver uten at vi har fått nok opplæring. Det gjelder også arbeidsoppgaver med høy risiko. Det kan også hende at ansatte ikke melder inn behov for opplæring, for eksempel fordi det er høy terskel for å si ifra om at man mangler kompetanse eller ferdigheter.
- Det hender at vi ikke har nok kompetent bemanning om bord, eller at vi har mange nye. Dette kan påvirke både sikkerheten og andre forhold i arbeidsmiljøet.
Avvik og bekymringsmeldinger
- Vi har et system for å melde ifra om avvik, men vi er ikke helt sikre på når og hvordan vi skal bruke det. Det hender for eksemplet at vi løser ting med strakstiltak og lukker avviket før vi har gjennomført en årsaksanalyse.
- Noen ganger har vi bekymringer knyttet til måten vi organiserer, planlegger og gjennomfører arbeidet på, som påvirker arbeidsmiljøet, men som vi ikke melder ifra om. Vi kan også være redde for å bli stilt til ansvar for å ha gjort noe feil dersom vi sier ifra.
Verneombud
- Verneombudsordningen fungerer ikke på vår arbeidsplass, for eksempel fordi verneombudet ikke har fått tilstrekkelig opplæring eller ikke har tid til verneombudsarbeid, eller fordi vi ikke vet hvordan vi skal bruke verneombudet.