Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Jobbe med mennesker
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
Møte med andre
- Det kan oppstå krevende situasjoner når kundene forventer mer av oss enn det som er bestemt på forhånd. Vi kan være usikre på hvordan vi skal håndtere slike situasjoner.
- Det hender at vi blir møtt med misnøye og klager fra kollegaer eller andre fordi forventingene til leveransen eller servicen vår er høyere enn det vi har mulighet til å gi, eller det kontrakten legger opp til.
Å melde ifra
- Det kan være vanskelig å si ifra hvis vi opplever noe som ikke er greit. Vi kan for eksempel være bekymret for at det å si ifra kan føre til at vi ikke får jobb ved neste anbudsrunde, eller at vi blir sett på som vanskelige.
Hva er grei oppførsel?
- Vi kan ha en litt tøff tone oss imellom. Det hender for eksempel at noen blir dårlig behandlet av andre, ertet eller gjort narr av.
- Vi har ikke tydelige beskrivelser av hva upassende oppførsel på arbeidsplassen er, som mobbing, erting og trakassering. Vi vet ikke hvordan vi skal melde ifra hvis vi eller noen rundt oss opplever upassende oppførsel fra kollegaer eller andre.
Bekymring for sikkerhet
- Vi har et stort ansvar i jobben vår. Vi skal for eksempel veilede andre og sørge for riktig behandling av avfall. Det hender at vi er bekymret for å gjøre feil på jobb som kan føre til at vi selv, kollegaer eller andre skader seg.
- Det hender at kravene til produksjon og leveranse er så høye at det fører til stress. Vi er bekymret for at det kan gå ut over sikkerheten på jobb.
Støtte fra leder og kollegaer
- Det er vanskelig å be om eller få hjelp og støtte i arbeidet fra kollegaer eller lederen vår. Vi pleier for eksempel sjelden å hjelpe kollegaer med deres oppgaver hvis vi er ferdige med våre egne.
Samarbeid og kommunikasjon
- Det hender at vi opplever samarbeidsproblemer, dårlig stemning og ubehagelige konflikter blant oss som jobber her.
- På vår arbeidsplass har vi ansatte fra ulike steder og kulturer, som snakker ulike språk. Dette kan være positivt, men det kan også føre til misforståelser.
- Det hender at vi opplever konflikter, for eksempel fordi vi jobber under høyt tidspress, eller fordi vi har for lite kunnskap om HMS og regelverk.
- Det hender at konflikter som handler om sak, går over til å dreie seg om person, fordi det ikke blir tatt tak i tidlig nok, eller fordi vi ikke vet hvordan vi skal håndtere konflikten.