Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Organisering av arbeidet
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
Møteplasser og medvirkning
- Vi møter for sjelden lederen og kollegaene våre, og vi setter ikke av nok tid til å dele informasjon, diskutere utfordringer i arbeidet vårt og finne gode løsninger sammen.
- Vi er ikke med når arbeidet vårt skal planlegges, og vi får derfor ikke delt hvilke praktiske behov som er viktige å tenke på. Det kan for eksempel handle om tilgang til toalett og pauserom, eller muligheter for å vaske seg og tørke hansker.
Støtte og anerkjennelse
- Vi har lite eller ingen kontakt med lederen vår, og lederen kjenner ikke godt nok til arbeidsoppgavene og utfordringene våre. Vi har ikke alltid mulighet til å få støtte, hjelp og nødvendige avklaring i arbeidet når vi trenger det.
- Vi står på i jobben vår, men får ikke alltid tilstrekkelig anerkjennelse for innsatsen.
Uforutsigbarhet
- Arbeidsdagen vår kan være uforutsigbar, for eksempel på grunn av sykefravær, utfordrende vær eller kjøreforhold eller mange kunder på gjenvinningsstasjonen. Det krever god planlegging, slik at vi kan jobbe effektivt.
Krav og forventninger
- Vi føler oss ofte dratt i ulike retninger, for eksempel mellom kunder som har store forventninger til servicen vår, og lederen vår, som er opptatt av effektivitet.
- Noen ganger må vi gjøre ting som vi mener burde vært gjort annerledes. Det kan for eksempel hende at vi må rygge over lengre avstander der det mangler snuplasser. Da kan vi sette andres sikkerhet i fare.
Sikkerhet og helse
- Det kan være vanskelig å gjøre jobben vår effektivt samtidig som vi ivaretar vår egen og andres helse og sikkerhet. Det kan for eksempel oppstå farlige situasjoner for andre når vi rygger med kjøretøy og maskiner, eller når vi må sortere eller lagre store mengder varer som kommer inn samtidig.
Fordeling av oppgaver
- Vi har til tider en ujevn fordeling av oppgaver. Vi kan for eksempel oppleve at lederen ikke har fordelt oppgavene rettferdig, eller at oppgavene blir ujevnt fordelt når det er travelt.
Ensformig arbeid og variasjon
- Vi har lite variasjon i oppgavene våre, og må ofte gjøre samme type oppgaver gjennom hele eller store deler av arbeidsdagen. Det gir liten mulighet til å lære noe nytt, og det hender at vi opplever arbeidet som ensformig.
Informasjon og opplæring
- Det hender at vi gjør arbeidsoppgaver uten at vi har fått nok opplæring, også arbeidsoppgaver med høy risiko.
- Mangel på nødvendig informasjon og opplæring i jobben kan føre til uheldige belastninger på egen kropp, uønskede hendelser og nestenulykker. Vi kan gjøre feil som setter eget eller andres liv i fare.
- Vi mangler rutiner og/eller ansvarlige som følger opp at nødvendig opplæring blir gitt.
Avvik og uønskede hendelser
- Vi mangler et system for å melde ifra om nestenulykker og avvik, eller vi har ikke fått informasjon om hvordan vi skal bruke systemet.
- Vi melder ikke fra om avvik, nestenulykker og uønskede hendelser. Det kan være fordi vi ikke er kjent med hva som skal meldes inn, eller at vi ikke tør å si ifra fordi vi tenker at det kan føre til at vi mister jobben eller pålegger arbeidsgiveren ekstra arbeid.
Verneombud
- Vi har ikke valgt verneombud, eller vi vet ikke hvem verneombudet vårt er.
- Verneombudsordningen fungerer ikke på vår arbeidsplass, for eksempel fordi verneombudet ikke har fått tilstrekkelig opplæring eller ikke har tid til verneombudsarbeid, eller fordi vi ikke vet hvordan vi skal bruke verneombudet.