Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Arbeidstid
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
- Vi jobber ofte tidlig på morgenen, sent på kvelden, eller i helgene, men vi har ikke snakket om hvordan dette påvirker helsa vår og det sosiale livet vårt.
- Vi vet ikke når vi skal jobbe framover, fordi arbeidsplanen og renholdsplanen ikke er ferdig i tide, for eksempel fordi vi får oppdrag på kort varsel.
- Arbeidstiden vår stemmer ikke alltid overens med det som står i arbeidsavtalen vår. Det gjør at vi ikke vet hvor mye eller når på døgnet vi skal jobbe.
- Vi jobber ofte lenger enn planlagt fordi arbeidet ikke er godt nok planlagt, for eksempel med tanke på hvor lang tid vi trenger på hvert oppdrag.
- Tillitsvalgte, verneombud og ansatte er ikke med på å lage renholdsplanene og arbeidsplanene.
- Arbeidstiden vår blir ikke alltid registrert riktig, og det hender at lederen vår ikke har oversikt over hvor mye den enkelte jobber.