Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Organisering av arbeidet
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
- Vi møter sjelden lederen og kollegaene våre. Vi vet heller ikke hvem flere av dem er. Vi har ikke møteplasser hvor vi kan dele informasjon, snakke om arbeidsmiljøet vårt og finne gode løsninger sammen.
- Vi har lite eller ingen kontakt med lederen vår. Vi har derfor sjelden mulighet til å få hjelp og støtte når vi trenger det.
- Vi har ikke verneombud, eller vi vet ikke hva verneombudet skal gjøre.
- Vi har ikke et avvikssystem, eller vi melder ikke ifra om saker fordi vi er usikre på hva vi bør melde ifra om og ikke, hvordan vi skal melde ifra, og hva som skjer hvis vi gjør det.
- Vi får ikke nødvendig opplæring, for eksempel fordi vi har fått opplæring i en annen jobb tidligere, eller fordi det ikke blir prioritert.
- Vi er ikke med når arbeidet vårt skal planlegges, og vi får derfor ikke delt hvilke praktiske behov som er viktige å tenke på.
- Vi jobber ofte alene i situasjoner der vi burde vært flere.