Tema: Arbeidstid

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Vi jobber skift og noen ganger lange dager og arbeidsuker, men vi har ikke snakket om hvordan dette påvirker helsa og det sosiale livet vårt. 
  • Vi må ofte jobbe overtid eller lengre skift enn planlagt. Det kan for eksempel skje når det er utfordrende føre- og trafikkforhold, uventet lang ventetid i løpet av kjøreruta, eller når det oppstår forsinkelser og andre uforutsette hendelser. 
  • Vi jobber på natta, men vi har ikke snakket om hvordan vi kan gjøre nattarbeidet mindre belastende. 
  • Det hender at vi får for lite søvn og hvile mellom arbeidsøktene. Det kan for eksempel være fordi skiftordningen har korte hviletidsperioder, eller fordi vi må avslutte arbeidet sent på kvelden og starte tidlig neste dag på grunn av noe uforutsett. 
  • Vi opplever at det kan skje flere ulykker eller feil når vi jobber lange arbeidsdager eller på natta. 
  • Det hender at vi jobber lange dager, overtid eller ekstra vakter fordi vi er for få, eller fordi vi ikke får tak i vikarer med nok kompetanse og erfaring. 
  • Vi vet ikke når vi skal jobbe framover fordi arbeidsplanen ikke er ferdig i tide. 
  • Vi har ikke arbeidsavtale, eller den har mangler og følges ikke opp. Det hender at arbeidstida vår ikke stemmer med det som står i avtalen. 
  • Arbeidstiden vår blir ikke alltid registrert riktig, og det hender at lederen vår ikke har oversikt over hvor mye den enkelte jobber. 
Velg nytt tema Legg til punkter