Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Jobbe med mennesker
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
Samarbeid og støtte
- Det er positivt at vi som jobber sammen, er forskjellige, men det kan også by på utfordringer knyttet til for eksempel kommunikasjon, sikkerhet og samarbeid.
- Budsjettkutt og effektivisering har ført til nedbemanning og færre muligheter for personalmøter, lagbygging, erfaringsdeling og lignende.
- Det kan være utfordrende for deltidsansatte og vikarer å bli inkludert i det faglige og sosiale miljøet på arbeidsplassen fordi det er hyppig utskiftninger av personell.
- For noen av oss kan det være vanskelig å be om eller motta hjelp og støtte i arbeidet fra kollegaer eller lederen vår.
- Noen av oss møter sjelden kollegaer fra vår egen bedrift, og det hender at vi ikke blir inkludert i det sosiale arbeidsmiljøet der vi jobber.
- Det hender vi blir utsatt for ubehagelige hendelser når vi utfører arbeid i områder med mye trafikk og mange forbipasserende.
Kundekontakt
- Det kan oppstå krevende situasjoner med oppdragsgivere eller kunder, for eksempel hvis vi leverer produkter for sent. Vi kan være usikre på hvordan vi skal håndtere slike situasjoner.
Stress
- Det hender at kravene til produksjon og leveranse er så høye at det fører til stress. Vi er bekymret for at det kan gå ut over sikkerheten på jobb.
Hva er grei oppførsel?
- Innimellom har vi en tone oss imellom som noen sikkert kan oppleve som støtende og ufin. Det hender for eksempel at noen blir dårlig behandlet av andre, ertet eller gjort narr av.
- Vi har ikke tydelige beskrivelser av hva upassende oppførsel på arbeidsplassen er, for eksempel mobbing og uønsket seksuell oppmerksomhet eller trakassering.
- Vi vet ikke hvem vi skal snakke med dersom vi eller noen rundt oss blir utsatt for upassende oppførsel.
- Det har skjedd at noen har møtt opp ruset eller beruset på jobb, eller at noen har inntatt alkohol eller andre rusmidler i arbeidstida.