Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Arbeidstid
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
- Vi jobber turnus, men har ikke snakket om hvordan dette kan påvirke helsa og det sosiale livet vårt.
- Vi opplever at arbeidstidsordningen vår påvirker helsa. Det kan for eksempel være vanskelig å omstille seg mellom dagvakter og nattevakter eller mellom ulike vaktordninger når vi jobber skift.
- Vi har noen ganger kort hviletid mellom vaktene. Det hender for eksempel at vi har tidligvakt dagen etter en kveldsvakt.
- Tillitsvalgte og verneombud er ikke med på å utarbeide turnusplanene.
- Det hender at lederen vår ikke har oversikt over når og hvor mye den enkelte jobber, og om kravene til fritid og hviletid er ivaretatt.
- Det hender at vi jobber lange dager, overtid eller ekstra vakter fordi vi er for få, eller fordi vi ikke får tak i vikarer med nok kompetanse og erfaring.
- Når vi jobber natt eller har lange vakter, kan vi oppleve at det er vanskelig å konsentrere seg eller ta beslutninger. Det kan i noen tilfeller føre til at vi gjør feil.
- Det kan være vanskelig å få tatt nødvendige pauser eller nødvendig hvile i løpet av vakta, for eksempel fordi vi er for få på jobb, eller fordi vi ikke kan forlate området eller arbeidsoppgavene vi har ansvar for.
- Det hender at vi får henvendelser på fritida som vi må besvare, eller at vi blir kontaktet for å jobbe.