Tema: Omstilling

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

Endring og omorganisering

  • Omorganisering har ført til at de ansattes muligheter, begrensninger og behov for meningsfylt arbeid er lite ivaretatt.
  • På grunn av effektivisering har vi fått flere og flere arbeidsoppgaver å løse innenfor den samme arbeidstida.
  • Mange opplever å være trøtte, slitne, demotiverte og urolige på grunn av hyppige endringer.
  • Vi opplever større krav til skriftlig rapportering enn før.
  • Vi har gått fra å jobbe på faste arbeidssteder til å ha fleksible (omreisende) arbeidslag.

Involvering og opplæring

  • Vi blir lite involvert når det skal gjennomføres en omstilling eller gjøres endringer som kan påvirke arbeidsmiljøet vårt.
  • Vi får stadig nye arbeidsoppgaver og roller uten at vi får tilstrekkelig opplæring i hvordan de skal gjøres. Noen ganger får vi oppgaver innen andre fagområder enn vårt eget.
  • Vi tar i bruk ny teknologi og nye systemer og programmer som gjør at vi må endre måten vi jobber på, uten at vi har fått opplæring.
  • Vi får stadig nye datasystemer og digitale løsninger (for eksempel nettbrett, VR-briller, sensorteknologi og alarmsystemer), men de ansatte får ikke mulighet til å delta i brukertestgrupper.
  • Vi som bruker og vedlikeholder utstyret, blir lite involvert når det skal kjøpes og innføres nytt utstyr.

Usikkerhet

  • Mange føler seg utrygge på grunn av stadige endringer. Det kan føre til at folk ikke tør å si ifra om ugreie forhold.
  • Vi får ikke informasjon om forestående endringer og det hender at det går rykter om at nye endringer er rett rundt hjørnet.
  • Vi har vært gjennom mange runder med nedbemanning. Det har skapt en del uro og usikkerhet blant de ansatte.
  • Endringer og stadig outsourcing gjør at vi mister oversikt over organisasjonen vår. Vi opplever for eksempel usikkerhet knyttet til hvordan vi skal utføre oppgavene våre, hvem som har ansvar for hvilke oppgaver, og hvordan de skal følges opp.
  • Lederen vår er ofte fraværende, og vi har derfor liten mulighet til å få snakket om endringene og hva de betyr for oss.
  • Vi har blitt delt inn i nye avdelinger og er usikre på hvem som har ansvar for hva.
Velg nytt tema Legg til punkter