Tema: Tids- og arbeidspress

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

Tidspress

  • Vi føler at vi ikke strekker til, eller at kvaliteten ikke blir god nok, når vi får for liten tid til å gjøre oppgavene våre.
  • Verneombudene får for lite tid til å ivareta oppgavene som følger med rollen, og de må ofte løse disse i tillegg til sine vanlige oppgaver.
  • Vi har det ofte så travelt på jobb at vi ikke rekker å ta pause.
  • Vi har ikke alltid tid til å bruke hjelpemidler. Det kan føre til at vi må løfte tungt for å få unna arbeidet.
  • Vi har ofte korte tidsfrister. Det er spesielt utfordrende når det skjer noe uforutsett.
  • Vi rekker ofte ikke å gjøre alle oppgavene vi skal i løpet av dagen, og det kan være vanskelig å vite hvilke oppgaver vi bør prioritere.

Arbeidsbelastning

  • Vi opplever at den totale arbeidsbelastningen vår er for høy.
  • Vi har ofte stort arbeidspress. Det kan føre til feilhandlinger og gå på bekostning av sikkerheten.
  • Vi har ofte for mye å gjøre og må derfor jobbe utover planlagt arbeidstid.
  • Vi har stor utskiftning av folk, eller mange nye vikarer, og må stadig lære opp eller hjelpe nye medarbeidere. Det kan være belastende når vi i tillegg skal utføre våre faste arbeidsoppgaver.

Planlegging av arbeidet

  • Vi setter ikke av tid til å hjelpe, støtte og snakke med hverandre fordi det alltid er noe som må gjøres.
  • Nødvendig opplæring og faglig oppdatering blir ofte utsatt eller redusert på grunn av at vi har for mye å gjøre.
  • I kontrakten er det ikke tatt høyde for uforutsette hendelser, og dette fører ofte til stress eller økt arbeidspress.
  • Det hender at nødvendig materiale og utstyr mangler eller er forsinket. Det skaper merarbeid og tidspress.
  • Vi opplever stress som følge av at andre er avhengige av at vi får unna arbeidet før de kan starte.
  • Det hender at vi ikke får gjort oppgavene våre på grunn av problemer med IT-utstyr og annet teknisk utstyr.
Velg nytt tema Legg til punkter