Tema: Arbeidstid

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

Styring av arbeidstid

  • Vi vet ikke når vi skal jobbe de neste ukene, fordi arbeidsplanen ikke er laget i tide.
  • Arbeidstakernes tillitsvalgte deltar ikke når arbeidsplanene utarbeides.
  • Vi har ingen verktøy som hjelper oss med å vurdere om arbeidstiden til den enkelte er forsvarlig. Vi vet ikke når belastningen blir så høy at den kan få negative helsekonsekvenser, som for eksempel fatigue/utmattelse.
  • Noen av oss har en arbeidstid som gjør at det kan være vanskelig å komme i kontakt med beslutningstakere eller leder.

Overtid og arbeidsbelastning

  • Vi blir ofte kontaktet på fritiden for å jobbe.
  • Vi må ofte jobbe utover planlagt arbeidstid for å få ferdig arbeid eller delta på for eksempel møter eller kurs.
  • Vi blir ofte bedt om eller pålagt å jobbe dager utover den planlagte arbeidsperioden.
  • Vi opplever at det er utfordrende å få tak i vikarer med tilstrekkelig og innretningsspesifikk kompetanse. Det kan føre til at de som er på jobb må jobbe lengre arbeidsperioder eller mye overtid ved sykefravær.
  • Det kan være vanskelig å få tatt nødvendige pauser i løpet av arbeidsdagen fordi vi er for få på jobb eller har for mye å gjøre.
  • Noen ganger blir vi så trøtte og slitne at det er vanskelig å konsentrere seg eller ta beslutninger. Det kan i noen tilfeller føre til feilhandlinger.

Skift- og nattarbeid

  • Vi opplever at skiftordningen påvirker helsa vår. Det kan for eksempel være vanskelig å omstille seg mellom dag- og nattskift.
  • Det hender at vi får for lite hvile før arbeidet starter, eller etter overtid, nattarbeid og svingskift.
  • Vi blir ofte vekket for å utføre arbeidsoppgaver når vi er av skift.
Velg nytt tema Legg til punkter