Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Arbeidstid
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
Styring av arbeidstid
- Vi vet ikke når vi skal jobbe de neste ukene, fordi arbeidsplanen ikke er laget i tide.
- Arbeidstakernes tillitsvalgte deltar ikke når arbeidsplanene utarbeides.
- Vi har ingen verktøy som hjelper oss med å vurdere om arbeidstiden til den enkelte er forsvarlig. Vi vet ikke når belastningen blir så høy at den kan få negative helsekonsekvenser, som for eksempel fatigue/utmattelse.
- Noen av oss har en arbeidstid som gjør at det kan være vanskelig å komme i kontakt med beslutningstakere eller leder.
Overtid og arbeidsbelastning
- Vi blir ofte kontaktet på fritiden for å jobbe.
- Vi må ofte jobbe utover planlagt arbeidstid for å få ferdig arbeid eller delta på for eksempel møter eller kurs.
- Vi blir ofte bedt om eller pålagt å jobbe dager utover den planlagte arbeidsperioden.
- Vi opplever at det er utfordrende å få tak i vikarer med tilstrekkelig og innretningsspesifikk kompetanse. Det kan føre til at de som er på jobb må jobbe lengre arbeidsperioder eller mye overtid ved sykefravær.
- Det kan være vanskelig å få tatt nødvendige pauser i løpet av arbeidsdagen fordi vi er for få på jobb eller har for mye å gjøre.
- Noen ganger blir vi så trøtte og slitne at det er vanskelig å konsentrere seg eller ta beslutninger. Det kan i noen tilfeller føre til feilhandlinger.
Skift- og nattarbeid
- Vi opplever at skiftordningen påvirker helsa vår. Det kan for eksempel være vanskelig å omstille seg mellom dag- og nattskift.
- Det hender at vi får for lite hvile før arbeidet starter, eller etter overtid, nattarbeid og svingskift.
- Vi blir ofte vekket for å utføre arbeidsoppgaver når vi er av skift.