Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Tids- og arbeidspress
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
- Vi setter ikke av nok tid til å utføre de ulike arbeidsoppgavene. For eksempel har renholderne krav om å rengjøre et visst antall rom i løpet av en bestemt tidsperiode uavhengig av hvor mye renhold rommene trenger.
- Vi får ikke alltid den opplæringen vi trenger, fordi det er for mye å gjøre og vi ofte må prioritere andre oppgaver.
- Når det blir for travelt, klarer vi ikke å gi den servicen vi ønsker å gi til gjestene, eller rengjøre rommene så godt som vi ønsker, og det hender at vi får ubehagelige kommentarer eller kundeklager.
- Det hender at vi har det så travelt at det går utover vår egen eller andres sikkerhet. For eksempel ved at vi bruker maskiner eller annet utstyr feil, eller at vi overser sikkerhetsinstrukser og rutiner.
- Vi har sjelden tid til å ta nødvendige pauser.
- Vi er for få folk på jobb eller for mange nye på jobb samtidig. Når det er mange gjester eller mye å gjøre, kan vi oppleve dette som belastende.
- I perioder er det stort arbeidspress, for eksempel i høysesonger eller når det kommer et stort reisefølge. Da kan det bli kø i resepsjonen, flere rom å rengjøre og flere som spiser sen frokost.
- Når vi er stresset, kan vi bli redde for å gjøre feil i jobben vår, både overfor gjestene og lederen. For eksempel å gjøre feil ved innsjekk, eller å sette gjester i fare eller ubehagelige situasjoner.
- Vi har ikke mulighet til å kalle inn ekstra bemanning ved sykdom eller når det kommer mange uforutsette gjester. Det blir noen ganger for stort arbeidspress på de som er på jobb.
- Vi rekker ikke å hjelpe hverandre fordi alle har for mye å gjøre.
- Når vi har mye å gjøre kan vi miste oversikten og bli stresset. Det gjør oss mindre tålmodige og rause ovenfor hverandre, og det hender at det blir litt dårlig stemning.