Tema: Organisering av arbeidet

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Vi setter ikke av nok tid til å dele informasjon, diskutere utfordringer i arbeidet vårt og finne gode løsninger sammen.
  • Lederen vår er ofte travel eller lite tilgjengelig og kjenner ikke godt nok til arbeidsoppgavene og utfordringene våre. Vi har liten mulighet til å få nødvendige avklaringer i arbeidet når vi trenger det.
  • Arbeidsdagen vår kan være uforutsigbar, for eksempel på grunn av sykefravær eller ekstra gjester. Det krever god planlegging slik at vi kan jobbe effektivt.
  • Selv om vi er flere på jobb, er vi ofte alene i ulike situasjoner, som for eksempel i resepsjonen eller andre avdelinger eller etasjer.
  • Vi føler oss ofte dratt i ulike retninger, for eksempel mellom gjester som har store forventninger til oss, og lederen vår, som er opptatt av effektivitet.
  • Vi har lite variasjon og rullering i oppgavene våre, og må ofte gjøre samme type oppgaver gjennom hele eller store deler av arbeidsdagen. Det gir liten mulighet til å lære noe nytt, og det hender at vi opplever arbeidet som ensformig.
  • Det hender at vi gjør arbeidsoppgaver uten at vi har fått nok opplæring. Dette gjelder særlig deltidsansatte og vikarer.
  • Det kan være vanskelig å ta opp problemer eller si ifra om ting vi ikke synes er greit, og det kan føre til at vi ikke melder ifra om avvik.
  • Verneombudsordningen fungerer ikke på vår arbeidsplass, og vi vet ikke helt hvordan vi skal bruke verneombudet.
  • Vi er mange avdelinger som jobber sammen, og det hender at vi ikke planlegger godt nok hvordan vi skal samarbeide.
Velg nytt tema Legg til punkter