Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Organisering av arbeidet
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
- Vi setter ikke av nok tid til å dele informasjon, diskutere utfordringer i arbeidet vårt og finne gode løsninger sammen.
- Lederen vår er ofte travel eller lite tilgjengelig og kjenner ikke godt nok til arbeidsoppgavene og utfordringene våre. Vi har liten mulighet til å få nødvendige avklaringer i arbeidet når vi trenger det.
- Arbeidsdagen vår kan være uforutsigbar, for eksempel på grunn av sykefravær eller ekstra gjester. Det krever god planlegging slik at vi kan jobbe effektivt.
- Selv om vi er flere på jobb, er vi ofte alene i ulike situasjoner, som for eksempel i resepsjonen eller andre avdelinger eller etasjer.
- Vi føler oss ofte dratt i ulike retninger, for eksempel mellom gjester som har store forventninger til oss, og lederen vår, som er opptatt av effektivitet.
- Vi har lite variasjon og rullering i oppgavene våre, og må ofte gjøre samme type oppgaver gjennom hele eller store deler av arbeidsdagen. Det gir liten mulighet til å lære noe nytt, og det hender at vi opplever arbeidet som ensformig.
- Det hender at vi gjør arbeidsoppgaver uten at vi har fått nok opplæring. Dette gjelder særlig deltidsansatte og vikarer.
- Det kan være vanskelig å ta opp problemer eller si ifra om ting vi ikke synes er greit, og det kan føre til at vi ikke melder ifra om avvik.
- Verneombudsordningen fungerer ikke på vår arbeidsplass, og vi vet ikke helt hvordan vi skal bruke verneombudet.
- Vi er mange avdelinger som jobber sammen, og det hender at vi ikke planlegger godt nok hvordan vi skal samarbeide.