Tema: Omstilling

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

Endringer og arbeidsbelastning 

  • På arbeidsplassen vår skjer det stadig endringer og omorganiseringer som påvirker arbeidshverdagen vår. Det kan for eksempel føre til at oppgaver tar lengre tid, eller at vi ikke har like god innsikt i hvordan andre avdelinger jobber. Det kan skape frustrasjon hos både ansatte og brukere. 
  • Utviklingen går fort, og det kommer ofte nye tekniske løsninger for oss og brukerne våre. Det kan være vanskelig å ivareta alle arbeidsoppgavene vi har, og samtidig holde oss oppdatert på alt som er nytt. 

Kompetanse og opplæring 

  • Når regelverket endrer seg, skjer ofte opplæringen elektronisk og gjennom selvstudier. Det kan føre til at vi tolker og praktiserer de samme reglene ulikt, og det kan bli en utfordring i det daglige arbeidet. 
  • Det hender at det gjøres endringer i systemene vi bruker, uten at vi har fått informasjon eller opplæring på forhånd. Det er ofte opp til hver enkelt ansatt å lære seg det som er nytt. 
  • Endringer i brukergruppene våre gjør at vi trenger mer kompetanse, men vi får ikke nok opplæring. For eksempel må vi oftere veilede folk som snakker andre språk, eller som har problemer med økonomi, rus eller psykiske lidelser. 

Medvirkning og informasjon 

  • Vi blir ikke alltid involvert når det skal gjøres endringer som påvirker arbeidshverdagen vår. Vi har liten mulighet til å snakke om hva endringene betyr for oss, for eksempel fordi lederen vår ofte er fraværende eller opptatt. 
  • Informasjon om endringer kan komme i mange forskjellige kanaler, og både muntlig og skriftlig. Det kan være vanskelig å få med seg alt som er nytt, eller å finne tilbake til det som er relevant for vår arbeidshverdag. 

Usikkerhet og endringstretthet 

  • Kutt i budsjettene har ført til nedbemanning og mindre penger til kompetanseheving og opplæring. Det har skapt en del uro og usikkerhet blant de ansatte. 
  • Vi kan oppleve at hyppige endringer påvirker motivasjonen på jobb. Flere av oss er lei av å stadig måtte lære noe nytt. Vi har ikke snakket om hva dette har å si for arbeidsmiljøet og følelsen av tilhørighet til arbeidsplassen. 
Velg nytt tema Legg til punkter