Tema: Tids- og arbeidspress

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Vi har ofte stor arbeidsmengde og mange tidsfrister. Det er spesielt utfordrende når det skjer noe uforutsett. 
  • Vi rekker ofte ikke å gjøre alle oppgavene vi skal i løpet av dagen, og det hender at vi må prioritere bort viktige oppgaver eller utsette frister. 
  • Vi setter ikke av nok tid til opplæring, fordi det er for mye å gjøre og vi må prioritere andre oppgaver. 
  • Det hender at vi ikke får gjort oppgavene våre på grunn av problemer med systemer, verktøy eller IT-utstyr som vi bruker i jobben vår. Vi kan bli forsinket, og det kan skape mer tids- og arbeidspress. 
  • Vi føler at vi ikke strekker til, eller at kvaliteten ikke blir god nok, når vi får for liten tid til å gjøre oppgavene våre. Det hender at vi får dårlig samvittighet eller opplever at vi ikke får gjort en faglig tilfredsstillende jobb. 
  • Vi har ofte for mye å gjøre og tidsfrister vi må rekke, og vi må derfor jobbe utover planlagt arbeidstid. 
  • Det hender at vi ikke rekker å ta pauser i løpet av arbeidsdagen. 
  • Det kan være stort arbeidspress i perioder med mange viktige frister.  
  • Vi rekker ikke alltid å hjelpe og støtte hverandre, fordi alle har for mye å gjøre. 
  • Det er vanskelig å påvirke arbeidsmengden, innholdet og tempoet i jobben vår fordi det stort sett styres av frister, antall saker til behandling eller antall brukere. Vi har ikke snakket nok om hvordan vi kan påvirke arbeidet vårt innenfor de rammene vi må forholde oss til. 
Velg nytt tema Legg til punkter