Tema: Jobbe med mennesker

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

Kontakt med brukere 

  • Det hender at vi blir truet, mistenkeliggjort, kjefta på eller utsatt for vold av brukere. Noen brukere kan også true med selvskading eller selvmord. 
  • Vi kan kjenne på frykt for å bli utsatt for vold eller trusler, for eksempel på fritida eller på vei inn og ut fra jobben. 
  • Det kan oppstå krevende og ubehagelige situasjoner med brukerne, for eksempel når en bruker er misfornøyd med regelverket eller med jobben vi har gjort. Vi kan bli usikre på hvordan vi skal håndtere situasjonen. 
  • Det hender at vi blir møtt med misnøye fra brukere eller andre fordi forventningene til servicen eller hjelpen vi gir, er høyere enn det vi kan levere. Vi kan få klager og kritikk offentlig i media eller i sosiale medier. 
  • Vi har et stort ansvar i jobben vår. Det hender at vi er bekymret for om vi har gjort feil som kan få økonomiske konsekvenser for brukerne våre, påvirke omdømmet vårt eller lignende. 

Tålegrense 

  • Vi er flinke til å snakke sammen om alvorlige tilfeller av hets, vold og trusler, men vi snakker sjelden om hvordan mindre alvorlige hendelser kan påvirke oss på sikt.  
  • Vi har ikke snakket sammen om hva som er greit å oppleve på jobb. Vi har ulike grenser for hva vi tolererer fra ufine eller truende brukere. Det hender at de som tolererer mest, legger lista for hva vi andre bør tåle. 
  • Det kan være vanskelig å si ifra dersom vi opplever noe som ikke føles greit, eller er vanskelig å håndtere. Noen ganger kan vi tenke at vi burde tåle mer enn vi kanskje burde, fordi «det er en del av jobben». 

Samarbeid og kommunikasjon 

  • Vi kan oppleve at det er utfordrende å samarbeide, eller at det er dårlig stemning på jobb. Utfordringene kan oppstå for eksempel når det er uklart hvem som har ansvar for hva, eller når vi er avhengige av andre for å komme videre i en sak. Det hender også at vi tolker regelverket forskjellig. 
  • Det hender at vi opplever konflikter eller samarbeidsproblemer, for eksempel fordi vi jobber under høyt tidspress, har for lite innsikt i hverandres arbeidsoppgaver eller opplever arbeidsfordelingen som ujevn. 

Kollegafellesskap og støtte 

  • Selv om vi er flere på jobb, hender det at vi føler oss alene. Uavhengig av om vi sitter sammen på kontoret eller på hjemmekontor, er vi som regel alene om arbeidsoppgavene våre og i kontakten med brukerne.  
  • For noen av oss kan det være vanskelig å be kollegaer eller lederen vår om hjelp og støtte i arbeidet. Det kan også være vanskelig å få den hjelpen og støtten vi trenger. 
  • Noen av oss har opplevd at kollegaer har virket ufokuserte eller likegyldige. Vi kan bli usikre på hvordan vi skal håndtere bekymringer for at en kollega har søvnvansker, ikke trives på jobb eller har problemer med rus eller spillavhengighet.
Velg nytt tema Legg til punkter