Tema: Organisering av arbeidet

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

Møteplasser og medvirkning 

  • Vi setter ikke av nok tid til å dele informasjon, diskutere utfordringer i arbeidet vårt og finne gode løsninger sammen. 
  • Hos oss er det i stor grad bestemt hvordan vi skal gjøre jobben vår. Noen kan oppleve at det er få muligheter til å påvirke hvordan jobben skal gjøres, eller i hvilket tempo. Vi har ikke snakket nok om hvordan vi kan påvirke eget arbeid innenfor de rammene som er satt, eller hvordan vi kan utvikle oss. 

Støtte og anerkjennelse 

  • Noen av oss treffer sjelden den nærmeste lederen vår. Det hender også at lederen har for mye å gjøre. Dette kan føre til at vi ikke alltid har mulighet til å få støtte, hjelp og nødvendige avklaringer i arbeidet når vi trenger det. 
  • Vi står på i jobben vår og har mye ansvar, men vi får ikke alltid tilstrekkelig anerkjennelse for innsatsen eller tilbakemelding på arbeidet vårt. 

Alenearbeid 

  • Selv om vi er flere på jobb, er vi noen ganger alene i krevende situasjoner i møte med andre. Vi vurderer ikke alltid risikoen ved å jobbe alene og hvordan det påvirker oss.  
  • Vi har gode rutiner for å håndtere vanskelige situasjoner med brukere i samtalerom og mottak i våre egne lokaler. Men vi mangler en rutine for hva vi skal gjøre, og hvem vi skal kontakte, hvis vi trenger øyeblikkelig hjelp andre steder. 

Krav og forventninger 

  • I jobben vår er det høye krav og forventninger til oss. Samtidig kan vi oppleve at vi har liten mulighet til å påvirke arbeidsmengden vår og når jobben skal gjøres. Vi har ikke alltid mulighet til å påvirke beslutninger som har betydning for arbeidet vårt.  
  • Vi føler oss ofte dratt i ulike retninger. Vi har ofte stor arbeidsmengde og høye krav til effektivitet, samtidig som vi har et stort ansvar i jobben vår. Det hender at andre forventer mer av oss enn det vi har mulighet til å gi, eller at vi føler på at vi aldri får gjort ting godt nok. 
  • Noen ganger må vi gjøre ting som vi mener burde vært annerledes. Det kan for eksempel være at vi ikke har nok ressurser til å gjøre oppgavene slik vi ønsker, eller at det er lagt føringer for hvordan ting skal gjøres, uten at vi er enige i de faglige vurderingene.  

Planlegging av arbeidet 

  • Noen kan oppleve at arbeidsbelastningen er ujevn. Det kan for eksempel handle om at det er altfor mye å gjøre i enkelte perioder, eller at det kommer mange nye saker mens vi jobber med andre pågående oppgaver.  
  • Arbeidsdagen kan være uforutsigbar for noen av oss. Det hender for eksempel at vi havner i krevende situasjoner vi ikke hadde regnet med, at vi ikke er nok folk på jobb, at saksbehandlingen tar lengre tid enn planlagt, eller at det skjer andre uforutsette ting. Vi har ikke snakket nok om hvordan vi kan håndtere uforutsette hendelser på en god måte.  
  • Det kan være vanskelig å være borte fra jobb på grunn av sykdom eller lignende fordi vi føler på et ansvar for å følge opp brukerne våre og gi dem den hjelpen de skal ha, innen fristene som er satt.  

Kunnskap, kompetanse og opplæring 

  • Det hender at vi gjør arbeidsoppgaver uten at vi har fått nok opplæring og øvelse. Noen kan også oppleve at den opplæringen vi får, ikke alltid gir den kunnskapen og tryggheten vi trenger for å behandle kompliserte saker eller håndtere krevende situasjoner med brukere.  
  • Det hender at opplæringen ikke blir gjennomført fordi vi har for lite tid, og da blir det ikke prioritert. Det kan også være utfordrende å lære opp andre samtidig som vi skal jobbe effektivt selv. 

Avviksmeldinger 

  • Vi har et system for å komme med forbedringsforslag og melde ifra om avvik og uønskede hendelser, men vi bruker det for lite eller først når ting har blitt alvorlig. Det kan for eksempel skyldes at vi ikke er sikre på hva vi skal melde ifra om, at det er vanskelig å si ifra om ting som ikke er greit, at vi ikke har tid til å gjøre det, eller at vi er usikre på hvordan meldingene blir fulgt opp. Det hender også at vi ikke melder ifra fordi vi tenker at hendelsen er noe vi bare må «tåle i jobben», eller fordi vi opplever at det ikke nytter å melde ifra. 

Verneombud 

  • Verneombudsordningen kunne fungert enda bedre på vår arbeidsplass. Det kan for eksempel handle om at verneombudene ikke har fått tilstrekkelig opplæring, eller at det ikke settes av tid til verneombudsarbeid. Det kan også handle om at de ansatte ikke vet hva de kan bruke verneombudet til, eller at vi ikke har godt nok samarbeid mellom verneombud og ledelse. 

Eget arbeidsmiljø og arbeidshelse 

  • Vi vet for lite om hvilke forhold ved arbeidet vårt som kan gi muskel- og skjelettplager og psykiske plager, og hva vi kan gjøre for å unngå det. 
  • Noen av oss kan oppleve at vi jobber for lite med vårt eget arbeidsmiljø og vår egen arbeidshelse. Det kan for eksempel skyldes at vi tenker mest på brukerne, at vi ikke setter av nok tid til å jobbe med oppfølging etter kartlegginger av arbeidsmiljøet, eller at vi ikke tar tak i ting før det har blitt et problem.  

Hjemmekontor 

  • Vi har mulighet til å jobbe hjemmefra noen dager i uka. Vi har ikke snakket om hvilke muligheter eller utfordringer dette kan by på, for eksempel når det kommer til digitale samarbeidsarenaer, lederstøtte, kollegastøtte, samarbeid, informasjonsutveksling og utvisket skille mellom hjem og jobb. 
Velg nytt tema Legg til punkter