Arbeidsmiljøhjelpen

Et verktøy fra Arbeidstilsynet

Tema: Arbeidstid

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Vi har fleksibel arbeidstid eller jobber skift, og noen har vaktordninger. Det kan bli lange dager eller arbeidsperioder, også i helger og på ettermiddager og kvelder. Vi har ikke snakket om hvordan dette kan påvirke helsa vår og det sosiale livet vårt.
  • Det hender at vi får for lite søvn og hvile mellom arbeidsøktene. Det kan for eksempel være fordi skift- eller vaktordningen har korte hviletidsperioder, eller fordi vi må avslutte arbeidet sent på kvelden og starte tidlig neste dag på grunn av noe uforutsett.
  • Vi har verktøy som hjelper oss å holde oversikt over og vurdere om arbeidstida og hviletida til den enkelte er forsvarlig. Det hender likevel at belastningen blir for stor innenfor disse rammene, og at vi overvurderer hvor våkne vi er, og hva vi kan yte.
  • Det hender at lederen vår ikke har oversikt over når og hvor mye den enkelte jobber, og om kravene til fritid og hviletid er ivaretatt.
  • Det hender at vi jobber lange dager og overtid fordi vi er for få, eller fordi vi ikke får tak i innleid personell med nok kompetanse og erfaring.
  • I perioder jobber vi mye overtid og lange dager for å bli ferdige med arbeidet i tide. Det kan for eksempel skyldes feilretting eller samfunnskritiske oppdrag som vi må prioritere, eller at vi har mange saker til oppfølging og er på etterskudd med arbeidsoppgavene våre.
  • Vi jobber på natta, men vi har ikke snakket nok om hvordan vi kan gjøre nattarbeidet mindre belastende.
  • Når vi jobber natt eller har lange vakter, kan vi oppleve at det er vanskelig å konsentrere seg eller ta beslutninger. Det kan i noen tilfeller føre til at vi gjør feil.
Velg nytt tema Legg til punkter