Tema: Omstilling

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Stadige endringer gjør at vi ikke prioriterer å jobbe med arbeidsmiljøet vårt.
  • Mange føler seg utrygge på grunn av stadige endringer. Det kan føre til at folk ikke tør å si ifra om ugreie forhold.
  • Det er uklart for oss hvorfor endringene skal gjennomføres.
  • Vi blir ikke involvert når det skal gjøres endringer som kan påvirke arbeidsmiljøet vårt.
  • Avdelinger har blitt slått sammen under en felles ledelse. Dette gjør at lederen har for mange ansatte å ha ansvar for og blir mye fraværende.
  • Endringer og stadig tjenesteutsetting gjør at vi mister oversikt over organisasjonen vår. Vi opplever for eksempel usikkerhet knyttet til hvordan vi skal utføre oppgavene våre, hvem som har ansvaret for hvilke oppgaver, og hvordan de skal følges opp.
  • På grunn av effektivisering har vi fått flere og flere arbeidsoppgaver å løse innenfor den samme arbeidstida.
  • Vi tar i bruk teknologi, systemer og programmer som er nye for oss, og som gjør at vi må endre måten vi jobber på. Vi får ikke tilstrekkelig opplæring i forkant av endringene.
  • Vi har gått fra å jobbe på kontoret til økt bruk av digitale møter og hjemmekontor.
Velg nytt tema Legg til punkter