Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Arbeidstid
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
- Vi har fleksibel arbeidstid og kan ofte jobbe lange dager, i helger og på ettermiddager og kvelder. Vi har ikke snakket om hvordan dette kan påvirke helsa og det sosiale livet vårt.
- Arbeidstiden vår blir ikke alltid registrert riktig, og det hender at lederen vår ikke har oversikt over hvor mye den enkelte jobber.
- Vi blir ofte kontaktet på fritiden for å jobbe. Det hender for eksempel at vi må svare på telefoner eller e-poster utenfor arbeidstid.
- Vi opplever at hjemmekontor visker ut skillet mellom arbeidstid og fritid.
- Vi har mulighet til å jobbe hjemmefra. Det gjør at vi i perioder jobber mer enn vi skal, eller har dårlig samvittighet for at vi helst skulle ha jobbet mer.
- I perioder jobber vi mye overtid og lange dager for å bli ferdige med arbeidet i tide.
- Det hender at vi ikke rekker å avspasere oppspart plusstid/mertid fordi vi har for mye å gjøre.