Tema: Arbeidstid

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Vi har fleksibel arbeidstid og kan ofte jobbe lange dager, i helger og på ettermiddager og kvelder. Vi har ikke snakket om hvordan dette kan påvirke helsa og det sosiale livet vårt.
  • Arbeidstiden vår blir ikke alltid registrert riktig, og det hender at lederen vår ikke har oversikt over hvor mye den enkelte jobber.
  • Vi blir ofte kontaktet på fritiden for å jobbe. Det hender for eksempel at vi må svare på telefoner eller e-poster utenfor arbeidstid.
  • Vi opplever at hjemmekontor visker ut skillet mellom arbeidstid og fritid.
  • Vi har mulighet til å jobbe hjemmefra. Det gjør at vi i perioder jobber mer enn vi skal, eller har dårlig samvittighet for at vi helst skulle ha jobbet mer.
  • I perioder jobber vi mye overtid og lange dager for å bli ferdige med arbeidet i tide.
  • Det hender at vi ikke rekker å avspasere oppspart plusstid/mertid fordi vi har for mye å gjøre.
Velg nytt tema Legg til punkter