Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Omstilling
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
- Stadige endringer gjør at vi ikke prioriterer å jobbe med arbeidsmiljøet vårt.
- Vi får ikke informasjon om kommende endringer i for eksempel organisering, turnus, team eller lederstruktur. Det hender at det går rykter om at nye endringer er rett rundt hjørnet.
- Vi blir ikke involvert når det skal gjøres endringer som kan påvirke arbeidsmiljøet vårt.
- Flere team har blitt slått sammen under en felles ledelse. Dette gjør at lederen har for mange ansatte å ha ansvar for og blir travel og lite tilgjengelig.
- På grunn av effektivisering har vi fått flere og flere arbeidsoppgaver å løse innenfor den samme arbeidstida.
- Nye systemer, nytt utstyr og endringer i arbeidsoppgaver eller behandlingsmetoder gjør at vi trenger mer kompetanse, men vi får ikke tilstrekkelig opplæring.