Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Tids- og arbeidspress
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
- Vi setter ikke av nok tid til å utføre de ulike arbeidsoppgavene. Det er spesielt utfordrende når det skjer noe uforutsett.
- Vi føler at vi ikke strekker til når vi får for liten tid til å gjøre oppgavene våre og til å ivareta de individuelle behovene til hver enkelt bruker. Det hender at vi får dårlig samvittighet, fordi vi må forlate brukerne før vi opplever at vi har gjort en faglig tilfredsstillende jobb.
- Det hender at vi har det så travelt at det går utover vår egen eller andres sikkerhet, for eksempel ved at vi ikke rekker å roe ned situasjonen godt nok i møte med aggressive og voldelige brukere, eller at vi ikke har tid til å bruke nødvendige hjelpemidler.
- Vi er for få folk på jobb – vi løper fra det ene til det andre hele dagen og har sjelden tid til å ta nødvendige pauser.
- Når vi er stresset, kan vi bli redde for å gjøre feil i jobben vår, som for eksempel det å gi feil medisin til brukeren.
- Vi har ikke mulighet til å kalle inn ekstra fagutdannet personell eller andre vikarer ved behov eller sykdom. Det blir noen ganger for stort arbeidspress på de som er på jobb, og det hender for eksempel at vi utfører arbeid som skulle blitt gjort av to eller flere alene, fordi det er for travelt.
- Vi setter ikke av tid til å hjelpe, støtte og dele erfaringer med hverandre når vi møter kollegaer.
- Det er vanskelig å påvirke arbeidsmengden, innholdet og tempoet i jobben vår fordi det stort sett styres av behovet til brukerne, krav om å besøke mange hver dag og til tider mangel på ressurser.