Tema: Tids- og arbeidspress

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Det er satt av begrenset tid til hver konsultasjon eller arbeidsoppgave. Det kan være utfordrende når noe tar lengre tid enn planlagt.
  • Det hender at vi ikke rekker å ta pauser i løpet av arbeidsdagen.
  • Vi rekker ofte ikke å gjøre alt vi skal eller ønsker å gjøre i løpet av dagen. Det hender at vi må prioritere bort eller utsette viktige oppgaver.
  • Vi føler at vi ikke får gjort jobben så godt som vi ønsker, eller at kvaliteten ikke blir god nok, når vi får for liten tid til hver pasient eller oppgave.
  • Når vi er stresset, kan vi bli redde for å gjøre feil i jobben vår, som for eksempel i oppfølgingen av pasienter eller i arbeidet med analyser på laboratoriet.
  • Det hender at vi har det så travelt at det kan gå utover vår egen eller andres sikkerhet.
  • Nødvendig opplæring og faglig oppdatering blir ofte utsatt, redusert eller nedprioritert på grunn av at vi har for mye å gjøre.
  • Vi rekker ikke å hjelpe og støtte hverandre fordi alle har for mye å gjøre.
Velg nytt tema Legg til punkter