Tema: Arbeidstid

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Vi jobber ofte lange dager, og vi kan også ha vakter i helger og på netter, ettermiddager og kvelder. Vi har ikke snakket om hvordan dette påvirker helsa og det sosiale livet vårt.
  • Det kan være utfordrende å omstille seg fra kvelds- eller nattevakter til dagvakter på klinikken. Det hender at vi får for lite søvn mellom to vakter.
  • Vi har vakter på natta. Da kan det være travelt fordi vi er få eller alene på jobb og uforutsette ting kan skje.
  • Noen ganger jobber vi så lenge eller mye at det påvirker konsentrasjonen og vurderingsevnen vår. Det kan i verste fall føre til at vi gjør feil.
  • Vi må ofte jobbe utover planlagt arbeidstid for å få ferdig arbeid eller delta på møter eller kurs.
  • Det hender at vi må jobbe overtid eller ekstra vakter fordi vi ikke får tak i vikarer når noen er syke.
  • Arbeidstida vår gjør at vi får for lite tid med venner og familie, og det kan være vanskelig å få deltatt i det sosiale livet slik vi ønsker.
  • Arbeidstakernes tillitsvalgte deltar ikke når arbeidsplanene utarbeides.
  • Det hender at lederen vår ikke har oversikt over hvor mye den enkelte jobber.
Velg nytt tema Legg til punkter