Tema: Omstilling

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Vi har vært gjennom en runde med nedbemanning. Det har skapt en del uro og usikkerhet blant de ansatte.
  • Vi har liten mulighet til å snakke om endringer i arbeidet og hva de betyr for oss, for eksempel fordi vi sjeldent møtes eller fordi lederen vår ofte er lite tilgjengelig.
  • Mange føler seg utrygge på grunn av stadige endringer, eller de er redde for å miste jobben. Det kan føre til at folk ikke tør å si ifra om ugreie forhold.
  • Vi blir ikke involvert når det skal gjøres endringer som kan påvirke arbeidshverdagen vår.
  • Jobben vår føles usikker på grunn av stadig mer konkurranse, og fordi andre aktører presser ned prisene.
  • Vi endrer ofte arbeidstidsordningene våre og hvor mange som er på jobb, fordi oppdragsmengden varierer. Kunder stiller høyere krav til effektive og fleksible leveringer nå enn før.
  • Vi har fått nye systemer, verktøy og utstyr, for eksempel fartsskriver eller tilleggsutstyr, uten at vi har fått informasjon eller opplæring i hvordan vi skal bruke det.
  • Endringer i produkter, modeller og hvordan kjøretøyene er bygget gjør at vi trenger mer kompetanse, men vi får ikke tilstrekkelig opplæring.
Velg nytt tema Legg til punkter