Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Omstilling
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
- Vi har vært gjennom en runde med nedbemanning. Det har skapt en del uro og usikkerhet blant de ansatte.
- Vi har liten mulighet til å snakke om endringer i arbeidet og hva de betyr for oss, for eksempel fordi vi sjeldent møtes eller fordi lederen vår ofte er lite tilgjengelig.
- Mange føler seg utrygge på grunn av stadige endringer, eller de er redde for å miste jobben. Det kan føre til at folk ikke tør å si ifra om ugreie forhold.
- Vi blir ikke involvert når det skal gjøres endringer som kan påvirke arbeidshverdagen vår.
- Jobben vår føles usikker på grunn av stadig mer konkurranse, og fordi andre aktører presser ned prisene.
- Vi endrer ofte arbeidstidsordningene våre og hvor mange som er på jobb, fordi oppdragsmengden varierer. Kunder stiller høyere krav til effektive og fleksible leveringer nå enn før.
- Vi har fått nye systemer, verktøy og utstyr, for eksempel fartsskriver eller tilleggsutstyr, uten at vi har fått informasjon eller opplæring i hvordan vi skal bruke det.
- Endringer i produkter, modeller og hvordan kjøretøyene er bygget gjør at vi trenger mer kompetanse, men vi får ikke tilstrekkelig opplæring.