Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Tids- og arbeidspress
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
- Vi har ofte stor arbeidsmengde og korte tidsfrister. Det er spesielt utfordrende når det skjer noe uforutsett.
- Det hender at vi har det så travelt at det går utover vår egen eller andres sikkerhet. Det kan for eksempel være på grunn av høye krav til antall leveranser, stramme tidsfrister eller lite tilrettelagte leveringsforhold.
- Stramme tidsfrister, krav om presis levering eller uforutsette hendelser gjør at vi ikke har tid til å ta nok pauser i løpet av arbeidsdagen.
- Vi jobber ofte utover planlagt arbeidstid, for eksempel fordi vi har blitt forsinket og ikke er ferdig med leveransene.
- I perioder er det stort arbeidspress, for eksempel i høysesonger for vare- og pakkeleveranser.
- Vi setter ikke av nok tid til nødvendig opplæring og øvelse, eller til påfyll av ny og oppdatert kompetanse, fordi vi har for mye å gjøre.