Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Jobbe med mennesker
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
- Det er positivt at vi som jobber sammen, er forskjellige, men det kan også by på utfordringer knyttet til for eksempel kommunikasjon, sikkerhet og samarbeid.
- Det hender at vi blir møtt med misnøye og klager fra kunder eller andre fordi forventingene til leveransen eller servicen vår er høyere enn det vi har mulighet til å påvirke eller gi.
- Det hender at kunder oppfører seg på en ubehagelig og uakseptabel måte, og vi kan oppleve vold, trusler og tyveri fra kjøretøy.
- Innimellom har vi en tone oss imellom som noen sikkert kan oppleve som støtende og ufin. Det hender for eksempel at noen blir dårlig behandlet av andre, ertet eller gjort narr av.
- Det er vanskelig å be om eller få hjelp og støtte i arbeidet fra kollegaer eller leder når vi trenger det.
- Vi møter sjelden kollegaer fra vår egen bedrift, og har sjeldent mulighet til å kommunisere med andre kollegaer. Det kan til tider bli ensomt.
- Vi har ikke tydelige beskrivelser av hva upassende oppførsel på arbeidsplassen er, for eksempel mobbing og uønsket seksuell oppmerksomhet eller trakassering.
- Det hender at vi opplever misnøye eller usikkerhet om for eksempel fordeling av ferietid. Dette kan skje på grunn av manglende informasjon om arbeidsplaner, når mange av oss ønsker fri samtidig, eller fordi vi eller leder har for lite kunnskap om regelverket.