Tema: Organisering av arbeidet

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

Møteplasser og medvirkning

  • Vi møter for sjelden lederen og kollegaene våre, og vi setter ikke av nok tid til å dele informasjon, diskutere utfordringer i arbeidet vårt og finne gode løsninger sammen.

Støtte og anerkjennelse

  • Siden vi jobber mye alene under oppdrag, har vi sjelden kontakt med lederen vår, spesielt ved langtransport. Vi får ikke alltid nok støtte, hjelp eller nødvendige avklaringer i arbeidet når det trengs.
  • Vi står på i jobben vår, men får ikke alltid tilstrekkelig anerkjennelse for innsatsen.

Planlegging og gjennomføring av arbeidet

  • Vi planlegger ikke godt nok før vi setter i gang med arbeidet. Det kan for eksempel føre til at vi ikke rekker tidsfrister, eller at det blir for lite tid til å organisere avleveringen av varer og gods på en god måte.
  • Vi må ofte gjøre samme type oppgaver gjennom hele eller store deler av arbeidsdagen. Det gir liten mulighet til å lære noe nytt, og det hender at vi opplever arbeidet som ensformig.
  • Vi er ikke med når arbeidet vårt skal planlegges, og vi får derfor ikke sagt ifra om hvilke praktiske behov som er viktige å tenke på, som for eksempel tid til toalettbesøk og matpauser.

Alenearbeid

  • Vi er ofte alene på jobb, og vi har ikke snakket nok om hvordan alenearbeid påvirker arbeidsutførelsen og helsa vår på sikt.
  • Vi har ikke snakket om hva vi skal gjøre, og hvem vi kan kontakte hvis vi trenger øyeblikkelig hjelp i løpet av arbeidsdagen.

Krav og forventninger

  • Vi føler oss ofte dratt i ulike retninger. Det hender for eksempel at kunder ønsker mer av oss enn vi har mulighet til å gi.
  • Vi snakker sjelden om hvordan vi skal utføre oppdragene på en effektiv måte og samtidig ivareta sikkerhet og helse.
  • Noen ganger må vi gjøre ting som vi mener burde vært gjort annerledes. Det kan for eksempel være at vi må følge en ruteplan som er satt opp på en bestemt måte, selv om vi mener at ruta burde vært satt opp annerledes.

Kunnskap, kompetanse og opplæring

  • Det hender at vi gjør arbeidsoppgaver uten at vi har fått nok opplæring og praktisk øvelse.

Avviksmeldinger

  • Vi har ikke et avvikssystem, eller vi melder ikke ifra om saker fordi vi er usikre på hva vi bør melde ifra om og ikke, hvordan vi skal melde ifra, og hva som skjer hvis vi gjør det.

Verneombud

  • Vi har ikke valgt verneombud eller inngått avtale om annen ordning.
  • Verneombudsordningen fungerer ikke på vår arbeidsplass, for eksempel fordi verneombudene ikke har hatt tilstrekkelig opplæring, eller fordi vi ikke vet hvordan vi skal bruke verneombudet.

Prioriteringer i arbeidsmiljøarbeidet

  • Fokus på risiko for akutt skade og ulykke overskygger faktorer i arbeidsmiljøet som kan gi helseskade på lang sikt, som for eksempel underskudd på søvn og hvile, ensformig arbeid, alenearbeid og tidspress.
Velg nytt tema Legg til punkter