Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Tids- og arbeidspress
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
- Vi kan bli stresset når vi må behandle flere kunder samtidig eller har mye å gjøre. Da hender det at vi blir redde for å gjøre feil.
- Vi får ikke gjort jobben så godt som vi ønsker når vi får for liten tid til hver enkelt kunde.
- Vi setter ikke av nok tid til hver kunde. Det er spesielt utfordrende når vi må bruke lengre tid enn planlagt.
- Vi jobber ofte utover planlagt arbeidstid fordi vi har blitt forsinket og ikke er ferdig med en kunde.
- Vi opplever press fra kunder om å bli fort ferdig med arbeidet.
- Det hender at vi ikke får de pausene vi skal ha fordi vi ikke er ferdig med en kunde eller at vi har booket inn for mange.
- Det hender at det blir for stort arbeidspress i forbindelse med høytider, konfirmasjoner og lignende.
- Vi opplever tidspress fordi vi får betalt ut fra hvor mange kunder vi har og omfanget av behandlingen de skal ha.
- Vi blir ofte stresset i arbeidet vårt. Det gjør oss mindre tålmodige og rause overfor hverandre, og det hender at det blir litt amper stemning.
- Vi setter ikke av tid til å hjelpe, støtte og snakke med hverandre fordi vi hele tiden må forholde oss til kundene.