Tema: Tids- og arbeidspress

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Vi kan bli stresset når vi må behandle flere kunder samtidig eller har mye å gjøre. Da hender det at vi blir redde for å gjøre feil.
  • Vi får ikke gjort jobben så godt som vi ønsker når vi får for liten tid til hver enkelt kunde.
  • Vi setter ikke av nok tid til hver kunde. Det er spesielt utfordrende når vi må bruke lengre tid enn planlagt.
  • Vi jobber ofte utover planlagt arbeidstid fordi vi har blitt forsinket og ikke er ferdig med en kunde.
  • Vi opplever press fra kunder om å bli fort ferdig med arbeidet.
  • Det hender at vi ikke får de pausene vi skal ha fordi vi ikke er ferdig med en kunde eller at vi har booket inn for mange.
  • Det hender at det blir for stort arbeidspress i forbindelse med høytider, konfirmasjoner og lignende.
  • Vi opplever tidspress fordi vi får betalt ut fra hvor mange kunder vi har og omfanget av behandlingen de skal ha.
  • Vi blir ofte stresset i arbeidet vårt. Det gjør oss mindre tålmodige og rause overfor hverandre, og det hender at det blir litt amper stemning.
  • Vi setter ikke av tid til å hjelpe, støtte og snakke med hverandre fordi vi hele tiden må forholde oss til kundene.
Velg nytt tema Legg til punkter