Tema: Jobbe med mennesker

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Det er positivt at vi som jobber sammen er forskjellige, men det kan også by på noen utfordringer, for eksempel med kommunikasjon og samarbeid.
  • Det kan oppstå krevende situasjoner mellom oss og kundene, og vi er usikre på hvordan vi skal håndtere det.
  • Det hender at vi får ubehagelige kommentarer som går på kropp og utseende eller uønskede seksuelle tilnærmelser fra andre.
  • Noen ganger når vi jobber alene med kunder, kan det oppstå ubehagelige situasjoner der vi har behov for å tilkalle hjelp uten at det er mulig.
  • Kundene stiller store krav til oss og jobben vi gjør. Det hender at vi får kritikk eller klager.
  • Selv om vi har en tøff dag, må vi være blide og tålmodige i møte med kunder.
  • Vi opplever at kunder betror seg til oss. Det kan være krevende, og det hender at vi er usikre på hva vi skal svare.
  • Det hender at vi opplever samarbeidsproblemer, dårlig stemning og ubehagelige konflikter i kollegagruppa.
  • Vi har provisjonsbasert lønn eller lignende. Det kan føre til dårlig arbeidsmiljø, fordi det blir usunn konkurranse og konflikter mellom kollegaer.
Velg nytt tema Legg til punkter