Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Omstilling
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
Stadige endringer
- Når arbeidsoppgavene endrer seg eller vi innfører nytt utstyr, legger vi vekt på sikkerhet og på å forebygge ulykker. Når det skjer flere endringer på samme tid, er det vanskelig å prioritere å jobbe med andre aspekter i arbeidsmiljøet.
- Mange føler seg utrygge på grunn av stadige endringer, eller de er redde for å miste jobben. Det kan føre til at folk ikke tør å si ifra om ugreie forhold.
- Jobben vår føles usikker, for eksempel fordi vi vet at det skal kuttes i kvoten, eller fordi arbeidsforholdene våre stadig endrer seg.
- Vi har liten mulighet til å snakke om endringer i arbeidet og hva de betyr for oss, for eksempel fordi lederen vår er lite tilgjengelig, eller fordi vi ikke jobber samme vakter som nærmeste leder.
- Arbeidstidsordningene og hvor mange som er på jobb, endres ofte. Det kan være fordi oppdragsmengden varierer basert på for eksempel sesong, kvote eller vanntemperatur. Det stilles høyere krav til effektive og fleksible leveringer nå enn før.
- Vi opplever større krav til skriftlig rapportering enn før.
- Dårlig økonomi har ført til mindre ressurser til kompetanseheving, utvikling av samarbeid og viktige støttefunksjoner. Det kan gjøre at vi blir usikre og frustrerte.
Involvering og opplæring
- Vi blir sjelden involvert når det skal gjøres endringer som kan påvirke arbeidshverdagen vår, for eksempel når nye prosedyrer skal utarbeides, når risikovurderinger skal oppdateres, eller når nytt utstyr skal kjøpes inn.
- Det hender at vi må utføre andre oppgaver enn de vi vanligvis gjør, uten at vi har fått opplæring. Vi kan bli usikre på hvordan vi skal utføre oppgavene.
- Vi tar i bruk teknologi og maskiner som er nye for oss, og som gjør at vi må endre måten vi jobber på. Vi får ikke tilstrekkelig opplæring i forkant av endringene, og det hender utstyr blir brukt feil fordi vi har for lite opplæring.
Informasjon
- Vi får ikke informasjon om forestående endringer og det hender at det går rykter om at nye endringer er rett rundt hjørnet.