Arbeidsmiljøhjelpen ble teknisk oppgradert 28. januar 2025. Handlingsplaner som ble laget før denne datoen, er ikke lenger tilgjengelig.
Tema: Arbeidstid
Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.
Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:
- Velg en gruppeleder som noterer underveis
- Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden
Dere kan …- diskutere alle påstandene
- velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
- Skap gode diskusjoner
Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg. - Vær konkret og bruk eksempler
Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag. - Snakk om det dere kan gjøre noe med
Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.
Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:
- Vi jobber skift og noen ganger lange dager og arbeidsuker, men vi har ikke snakket om hvordan dette påvirker helsa og det sosiale livet vårt.
- Det hender at vi får for lite søvn mellom arbeidsøktene, for eksempel fordi skiftordningen har korte hviletidsperioder, eller fordi hviletida blir avbrutt av uforutsette hendelser, kritisk vedlikeholdsarbeid, alarmer eller øvelser.
- Vi jobber på natta, men vi har ikke snakket nok om hvordan vi kan gjøre nattarbeidet mindre belastende.
- Vi opplever at arbeidstidsordningen vår påvirker helsa. Det kan for eksempel være vanskelig å omstille seg mellom dagvakter og nattevakter eller mellom ulike vaktordninger når vi jobber skift.
- Noen ganger blir vi så trøtte og slitne at det er vanskelig å konsentrere seg eller ta beslutninger. Det kan i noen tilfeller føre til feilhandlinger.
- Vi opplever at det er utfordrende å få tak i vikarer eller ekstra bemanning med tilstrekkelig kompetanse og erfaring. Det kan føre til at de som er på jobb, må jobbe lengre dager eller mye overtid.
- Vi har ofte lange arbeidsperioder. Det kan være belastende selv om vi har lengre perioder med fri i etterkant.
- Det hender at vi må jobbe overtid eller lengre arbeidsdager enn planlagt. Det kan for eksempel skje når det er travelt, utfordrende værforhold, stor fangstmengde eller tekniske feil, eller når det oppstår forsinkelser og andre uforutsette hendelser.
- Mange av oss jobber i en fast arbeidsrotasjon, mens andre ikke vet når de skal jobbe framover. Det kan for eksempel skyldes at skiftplanen ikke blir sendt ut i tide, eller at det er andre ting ved arbeidstidsordningen som gjør at det blir perioder med uforutsigbar arbeidstid.
- Arbeidstida vår og hvor mye vi hviler mellom vaktene, blir ikke alltid registrert riktig. Det kan føre til at lederen vår ikke har oversikt over når og hvor mye hver enkelt ansatt hviler, og om balansen mellom arbeid og hvile er ivaretatt.
- Vi har verktøy som hjelper oss å holde oversikt over og vurdere om arbeidstida og hviletida til den enkelte er forsvarlig. Det hender likevel at belastningen blir for stor innenfor disse rammene, og at vi overvurderer hvor våkne vi er, og hva vi kan yte.